zondag 13 september 2009

Apple's Verkeerslicht; Rood-Oranje-Groen



Als Windows users met een Mac gaan werken, zullen ze op zeker tegen de in de PC-wereld veel gebruikte: sluiten-maximaliseren-minimaliseren vakjes aanlopen. Die zijn in OSX anders! En dat is behoorlijk wennen!!!


Allereerst staan ze in een OSX-venster aan de linkerkant, en bij Windows; rechts.
Als het venster actief is zie je een drietal bolletjes in je scherm:



Rood-Oranje-Groen.




Bij een mouseover verschijnen er ook symbooltjes ter verduidelijking.


Qua functie staan ze ten opzichte van Windows ook nog eens in een andere volgorde.





Het kruisje is qua functie gelijk aan het rode knopje, en het minimaliseren is het underscore icoon versus het oranje knopje.


Waar het misgaat is de groene knop versus de middelste knop die in de PC-wereld 'beeldvullend' als functie heeft, en in de Mac-wereld 'maximaliseren'. Wel grappig dat Windows het 'maximaliseren' noemt maar 'beeldvullend' bedoelt...


Nee, ik ben niet aan het muggenziften! 'maximaliseren' is volgens Apple het vergroten van het actieve scherm tot een formaat dat ervoor zorgt dat alles in beeld komt. Met andere woorden: het zorgt ervoor dat de scroll/schuifbalken maximaal gecompenseerd worden. Dus, als het venster geen schuifbalken heeft, zal het 'maximaliseren' icoon niets doen. Het kan zelfs zo zijn dat het door op het 'maximaliseren' icoon te drukken, het venster kleiner wordt in plaats van groter… tja.


Waarom beeldvullend maken als alles al in beeld staat, is de gedachte geweest waar Apple mee heeft gespeeld.


Ik type deze tekst in 'Teksteditor' en daarin is standaard een wordwrap actief. 'maximaliseren' doet in dat geval hetzelfde als in Windows: beeldvullend maken. Bij email is de opmaak ook vaak onbepaald.


Best logisch!


Laat ik eerlijk zeggen dat ik de groene knop eigenlijk nooit gebruik!
Als ik verschalen wil dan trek ik het scherm zelf groter. Wellicht dat ik er vanaf nu wel wat vaker gebruik van zal maken, omdat ik het voor dit blog wat heb uitgediept. Dan blijft het vreemd dat een 'nieuwe' user (lees ex-PC user) er blijkbaar niet makkelijk aan kan wennen.

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4