maandag 16 juni 2008

Verwijderen van bestanden in OSX

Vandaag weer iets nieuws geleerd over mijn Mac.

Het irriteerde me al een tijdje dat mijn Windows-denken niet door Mac-OSX werd gevolgd.
Als ik in iTunes een podcast gezien/beluisterd heb en ik wil hem verwijderen, dan krijg ik standaard een dialoogvenster waarin gevraagd wordt wat er met de data op schijf moet gebeuren. Best logisch, want het kan zijn dat je het bestand alleen uit de lijst in iTunes wil wissen en het bestand op schijf wil behouden.

Okay, standaard is 'behoud bestand' geselecteerd, wat op zich prima is, want dat zal het meest voor komen. Als ik het naar de prullenbak wilde verwijzen, moest ik altijd met de muis de betreffende knop aanklikken, en ik kon me niet voorstellen dat dit niet via een toets of toetscombi zou kunnen.

Als Windows gebruiker kan je via TAB door de knoppen in het venster 'draaien', en wanneer je de juiste hebt, op enter drukken om het uit te voeren. Een andere methode van Windows is dat in de tekst van de knop vaak een letter onderstreept is, wat aangeeft dat een ALT-lettercomi de knop zal selecteren en de actie direct uitvoeren.

Ik ben en nu achter dat Mac in iTunes de eerste letter van de tekst in de knop als sneltoets ziet. In dit geval A, B & N. Waarbij je geen andere toets als combi-hulp hoeft aan te slaan. Dus als ik in iTunes het bestand ook van schijf wil wissen, druk ik na CMD-backspace (=delete), de N-toets in en voilĂ  het bestand ligt in de prullenbak.

Iets meer duidelijkheid over deze sneltoetsen had handig geweest denk ik!
De meeste gebruikers gaan dit echt niet snappen, al is het alleen al omdat het in andere dialoogvensters weer niet blijkt te werken... erg vaag!
Ik heb in een aantal dialoogvensters geprobeerd met een toets de actie te laten activeren, maar dit liep op niets uit. Ik word genoodzaakt de muis te gebruiken en de actie aan te wijzen.

Verbeterpuntje Apple!

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4