maandag 7 juli 2008

Mac Aansluiten op LCD-TV

Een tijdje geleden besloot ik te onderzoeken of het mogelijk was mijn MacBook op mijn Grundig Breedbeeld LCD TV scherm aan te sluiten. Ik had op een blauwe maandag al eens mijn notebook PC eraan gehangen middels een VGA (PC-in) aansluiting. Ik was toen niet echt onder de indruk, maar het was wel leuk om te zien dat het werkte.

Nu is VGA een analoge verbinding en dat gaat uiteraard ten koste van de kwaliteit. Ik besloot op een bepaald moment de HDMI aansluiting (Digitaal) van de TV te gaan gebruiken. Ik bestelde online een DVI-HDMI kabel van twee meter (€ 14,-), en voor het aansluiten van de MacBook een miniDVI-DVI adapter (€ 19,-).



Het was een aangename verrassing dat de Mac de TV na het aansluiten meteen herkende en correct aanstuurde. Het beeld zag er goed uit!
Als je ooit een computer aan een TV wil koppelen, hou er dan rekening mee dat de HDMI aansluiting alleen voor de beeldweergave is (VGA ook trouwens). Voor de audio zal je dus nog een kabel moeten verbinden. Ik sloot de MacBook aan op de audio input van mijn dolby surround set, en de mediacenter was hiermee compleet.

Ik kon zodoende rechtstreeks vanaf de HDD: films / Series / Youtube / Frontrow, om het even welke video vorm dan ook bekijken. Erg relaxt!!!

Minder relaxt was het om te constateren dat de MacBook nu niet echt meer mobiel was. Je gaat immers niet telkens de kabels lostrekken. Naast de DVI-kabel en de audio, zat hij ook nog met een UTP kabel vast aan het netwerk zodat hij met de iMac kon communiceren.
Het was derhalve wenselijk om de iMac aan de TV te koppelen en daarom kocht ik een 10 meter lange kabel (€ 52,-). De MacBook was zodoende weer vrij te gebruiken, en doordat de schijf van de iMac 5 x groter is dan de schijf in de MacBook, is het ook handiger voor het afspelen van diverse videobronnen.

-

12 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Heb met interesse je stuk gelezen over het aansluiten van je Mac op je televisie. Hier ook geprobeerd, maar ik krijg het volgende storende resultaat. Zodra ik de mini DVI adapter (mini DVI naar video) in mijn iMac stop, dan veranderd plotsklaps de beeldscherm resolutie. Ook op mijn tv heb ik dan diezelfde resolutie. Heb jij enig idee wat ik moet veranderen aan instellingen of waar het aan zou kunnen liggen?

    Alvast bedankt!

    Gr. Zoolies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Zoolies,

    Ik hoop dat ik je helpen kan.
    Laat ik er even vanuit gaan dat je nog niet naar de [Systeemvoorkeuren] heb gekeken. De resolutie van je iMac scherm zal bij [Beeldschermen] zoals bij mij 1680x1050 zijn, terwijl je LCD TV een stuk lager ingesteld zal worden (ga ik even vanuit) bij mij is dat 1280x720.
    Kijk er eens naar en verander het eens afzonderlijk van elkaar middels de [Ordenen Vensters] optie

    Ik hoop dat het je lukt.

    Gr,
    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een ander probleem: De resolutie krijg ik goed alleen de kleur slaat compleet anders uit. Deze is vervolgens niet goed in te stellen. Noch via de beeldscherm (TV) instellingen, noch via de input (Macbook).
    Ik heb een Samsung 22 inch TV en een Macbook uit 2007.Ik heb eea via VGA aansluiting aan de praat gekregen.
    Wie heeft er een advies?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Rudolf,

    Als je VGA noemt, dan ga ik er even vanuit dat je de VGA aansluiting op de TV hebt gebruikt. Mijn ervaring met VGA is dat het eigenlijk geen alternatief is voor HDMI. Hoe dan ook is het verschil dat de ene analoog is en de ander digitaal.

    De DVI-VGA adapter past niet op de mini-adapter van Apple, dus ik heb het niet kunnen testen. Toen ik de PC destijds via VGA aan de TV hing was het resultaat ronduit 'slecht' te noemen. De kleur kan dan dus inderdaad een probleem zijn.

    Hopelijk heeft je TV ook HDMI.

    Groet,
    Piet
    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Piet,
    Heb ook met interesse jouw stukje gelezen, en heb precies het zelfde gedaan. Alleen bij mij werkt het helaas niet. Ik krijg als enige reactie dat bij het opstarten mijn Mac beeldscherm even blauw wordt, en ook als ik op mijn tv de verschillende HDMI kanalen switch wordt het beeldscherm op mijn mac blauw, maar mijn tv blijft op zwart. Enig idee wat het kan zijn heb al 3 verschillende hdmi kabels getest steeds met het zelfde resultaat.
    alvast bedankt
    Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maarten,

    Op afstand is de oplossing van je probleem niet goed in te schatten. Als je de instructie opgevolgd heb zou het gewoon moeten werken. Zoals gezegd heb ik het met een MacBook & iMac voor elkaar gekregen, zonder iets anders te hoeven doen. Als bij [systeemvoorkeuren] alles goed staat en daar ook het tweede scherm herkend wordt, dan kan ik mij alleen maar voorstellen dat de TV iets vreemds doet. Je zegt dat je daarop naar het HDMI-kanaal geschakeld hebt, dus ook dat is goed.
    Hopelijk vindt je een antwoord op een Mac forum.

    Succes!

    Gr,
    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Piet, enig idee hoe ik mijn mac kan aansluiten via de lucht? Voor jou ook interessant gezien je macbook. Dat scheelt een hoop draden. Het zal uiteraard wat meer gaan kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Dion,

    Via de 'lucht', daar bedoel je vast draadloos mee, en dan zit je toch vast aan een ontvanger die aan de TV vast zit. Apple TV is dan mogelijk een uitkomst, hoewel ik mij daar eigenlijk nooit in heb verdiept. Wie weet of dit al dan niet werkt mag het zeggen.

    Gr.
    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo allemaal,

    Ik wil ook mijn Mac aansluiten op de lcd-tv. Echter als ik de HDMI-kabel aanluit op mijn tv dan wordt het beeld zwart. Mac en tv herkennen zien elkaar niet. Weet iemand hoe dat verholpen kan worden?

    groeten, Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Bert,

    Lastig om zo even te zien waar het misgaat. Reproduceren lukt me niet, want telkens als ik de kabel inplug is er een geslaagde communicatie.
    - kabel is goed aangesloten?
    - TV heb je afgestemd op het HDMI-kanaal?
    - De Mac laat bij [systeemvoorkeuren]-[beeldschermen]-[rangschikking] slechts een scherm zien?

    Je kan me evt. mailen: damfjell @ gmail.com

    Gr,
    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Piet,

    Erg fijn stukje hierboven maar toch kom ik er niet uit. Destijds had ik een oudere macbook en ouder dolby system. Ik sloot dan een VGA kabel via tussenstukje aan op mijn tv voor het beeld, en ik had een geluidssnoer, zo eentje die ook in je dock van je ipod gaat, die in de dock gaat sloot ik aan op mijn macbook en het uiteinde, rood en wit sloot ik aan op mijn surround system.
    Sinds begin dit jaar heb ik een nieuwe macbook en ook een niet surround systeem. Hier zit alleen geen aansluiting op voor rood en wit (geluid). Wat voor kabel moet ik hier dan voor gaan gebruiken? In de winkel zeiden ze dat ik met een HDMI kabel mijn macbook naar het surround system kon verbinden en dan beeld en geluid zou hebben net als dat je in je surround system een dvd'tje doet. Nou dit werkt dus niet. Wellicht kun je me helpen.

    Gr. Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hei Manon,

    Ik heb uit de HDMI-verbinding nog nooit geluid gekregen, en ik ga er even vanuit dat het net als de VGA-aansluiting alleen voor het beeld bedoeld is.
    Vanaf je Mac met een mini-jack naar je stereo installatie zou je geluid moeten geven. ik kan me indenken dat op de stereo alleen tulp-aansluitingen voor komen voor audio-in, dus heb je een mini-jack naar L-R tulp kabel nodig. Dat is denk ik dezelfde die je ook eerder gebruikte.

    Hopelijk kom je er zo verder wel uit.

    Gr,
    Piet

    BeantwoordenVerwijderen

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4