donderdag 7 augustus 2008

Wonder boven wonder: Vista installatie

Een nieuwe schijf in mijn PC gestoken, met de bedoeling daar Vista op te gaan zetten. Poging zoveel... ik weet het, maar ik wil het nu eenmaal eens goed werkend hebben en ook kijken of service pack 1 veel sjoege geeft.

Eerdere poging op deze PC strandde op een niet functionerend moederbord en met name de netwerkkaart die erop gebakken zit. Sinds dat moment ben ik achter de oplossing gekomen, namelijk na het installeren de installatieCD van het moederbord drivers laten installeren. Uiteraard vind ik dat het niet netjes is dat dit moet, en Vista dus gewoon de hardware van ASUS (geen kleine jongen) had moeten herkennen! Hoe dan ook, na het installeren van de moederbord drivers, werkte de PC zoals het hoort.
Ik had al eerder het SP1 voor Vista gedownload met mijn Mac, en die setup draaide ik vanaf een externe HDD, en na een drietal herstarts stond die erop. Als het goed is is de PC nu uptodate want een tijdje na de laatste herstart, kreeg ik een melding dat er updates waren gedownload en geïnstalleerd.

Zoals ik al eerder heb gemeld, heb ik een hekel aan het activeringssysteem van Microsoft. Ik heb deze install dan ook zonder ingave van de sleutel op de officiële verpakking gedaan, om niet een kwartier met Microsoft te hoeven bellen voor het activeren met een al gebruikte sleutel. Ik heb om dit te voorkomen een activeringscrack gebruikt, en aangezien ik het pakket gewoon netjes gekocht heb, vind ik dat dit legaal is om te doen.

De activering lukt en het ziet ernaar uit dat Vista goed functioneert.
Wat basis applicaties geïnstalleerd, en weer even zitten spelen.
Vreemd genoeg heb ik voor het eerst sinds tijden geen negatief beeld bij Vista. Zou het dan nu toch echt gelukt zijn???

Geprobeerd na deze geslaagde install en update, om een met Office 2007 gemaakte XLSx te openen, zoals eerder geblogd lukt dat een Mac zonder problemen. Vista daarentegen kan ook na de update de spreadsheet niet weergeven!



Een bestand van de hand van Microsoft, kan door een OS van Microsoft niet worden gelezen! Oplossing: ik stelde het eerder, is een Excel2007viewer downloaden en installeren.

Ik blijf erbij dat het gewoon slordig is, dat een concurrent (Apple) beter werk aflevert als het gaat om ondersteuning van de bestandsformats van jouw product!

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4