donderdag 5 februari 2009

Wachtwoord van OSX

Binnen de OSX omgeving is het verplicht een wachtwoord op te geven bij het installeren van het OS. Ik kan mij nog wel herinneren dat ik daar in het verleden toch wel wat negatief tegenover stond. Immers binnen de WIN omgeving vond ik het behoorlijk irritant steeds te moeten inloggen met een wachtwoord. Zeker als je automatisch startende applicaties heb, wil je de PC aan kunnen zetten en dan weg kunnen lopen en als je terug komt het OS helemaal klaar voor gebruik aantreffen.

Laat ik je in ieder geval vertellen dat het wachtwoord die je bij het installeren van OSX op moet geven niet bedoeld is om het je lastig te maken. Het is namelijk bedoeld als toegangsbeperker. Dat wil zoveel zeggen als dat je de vraag om het wachtwoord krijgt als je iets op de datamachine wil installeren. Een installer zal dan ook nooit zonder het wachtwoord toegang krijgen tot de HDD. Men zegt wel eens dat deze methode ervoor zorgt dat de Mac zo weinig last heeft van virussen. Of dat waar is? Wel is het een logische gedachte, want die virussen installeren zichzelf meestal, en dat kan zonder tussenkomst van de gebruiker niet gebeuren!
Het wachtwoord wordt tevens gevraagd als je toegang wil krijgen tot een beveiligde map of bestand.


Handig? Jazeker!
Al is het alleen al omdat het je het gevoel geeft dat jij de baas bent over wat er wel of niet op de machine komt te staan.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4