zondag 12 juli 2009

Spellingscontrole in HEEL het Systeem!




Ongeëvenaard is de spellingscontrole van de Mac! Echt in elke applicatie wordt de spelling standaard zonder enige instellingsverandering gedaan. Ik maak deze Blog-teksten in de standaard teksteditor van Mac, en de controle gebeurt tijdens het typen.





Toevoegen van woorden is ook mogelijk, en dan worden ze uiteraard daarna door het hele systeem herkend. Of je nu in de teksteditor zit of in een rekenbad in Numbers, waar je ook maar tekst intik wordt een spellingscontrole uitgevoerd.


Het probleem met toevoegen van woorden is dat je daarmee wel eens een fout kan maken, en zou willen herstellen. bv. je komt er achter dat het toegevoegde woord toch anders gespeld diende te worden. Geen nood: in de thuismap/bibliotheek/spelling staat een tekstbestand waar alle toegevoegde woorden instaan. Ik kan me voorstellen dat je aan dit bestand van alles toe kan voegen (woordenlijsten), en aan kan passen (middels Teksteditor). Een echt handig bestand is het niet want alle woorden staan aan elkaar vast. Hoe de Mac er wijs uit kan worden?


En... omdat OSX standaard met meerdere talen komt, kan je eenvoudig tussen bijv. Engels en Nederlands switchen! Je kan zelfs Multilingual aanzetten, waarna binnen de tekst bijv. Engels en Nederlands beide herkend worden en dus als correct gezien worden. Handig!


Binnen welke Windows-omgeving ik ook keek, ik heb het nog niet gezien! Waarom niet vraag ik me dan af? Bij het kopiëren van diverse goede dingen van Apple, zal dat toch ook wel zijn opgevallen? Kladblok kent geen mogelijkheid tot spellingscontrole, en ook WordPad niet. Binnen Microsoft Office is de spellingscontrole trouwens ook minimaal (lees onvoldoende); in een rekenblad van Excel kan je gewoon spelfouten maken zonder erop gewezen te worden. Outlook; ook een onderdeel van Office, doet het ook niet goed genoeg.
De WordPad van Windows 7 heeft ondanks de vele verbeteringen ten opzichte van eerdere versies, ook nog steeds geen spellingscontrole. Is dat teveel gevraagd Microsoft? Ik vind het uiterst vreemd!


Maar goed ik ben weer Apple's met peren aan het vergelijken..... ik kan het niet laten..... hahahahhaha


-

1 opmerking:

  1. Inderdaad een super oplossing!
    Wat alleen minder net is van Apple, dat ze niet van alle talen woordenboeken meeleveren met OS X. Dat zou op zich nog geen punt zijn, als ze dan vertelden waar je de ontbrekende woordenboeken kan downloaden. Enig idee?
    Gert

    BeantwoordenVerwijderen

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4