zondag 13 april 2008

Time Machine?

op 12 januari ben ik gestart met het backups laten maken van bepaalde onderdelen van mijn computer middels de OSX applicatie 'Time Machine'. Elke uur (als de computer aanstaat) wordt een backup gemaakt. Na een week wordt dit alles omgezet naar een week-backup. Op zich een prima methode om bestanden nooit meer echt kwijt te raken.

De folder 'Documenten' bijvoorbeeld wordt op deze manier op een zeer goede manier beveiligd tegen per ongeluk wissen van bestanden.

Ik heb mij laten vertellen dat Time Machine zeer goed in elkaar gesleuteld zou zijn, en het dus niet zomaar een backup zou maken van alles, het zou weten welke bestanden gewijzigd zijn en welke zijn toegevoegd. Er werd gesteld dat uitsluitend de veranderingen in de folder van mijn voorbeeld: 'Documenten' in de backup zouden komen. Deze stelling leek mij best logisch, immers de andere bestanden werden al eerder gebackupt. Als ik de backupfolders echter bekijk, dan staat daar toch echt alles van de genoemde folder in... en als die bestanden groot zijn, vreet dit HDD-ruimte!

Anyway... ik vond Time Machine een goede functionaliteit hebben, en ik zeg 'vond', want inmiddels ben ik erachter dat ik er helemaal nooit gebruik van heb gemaakt! Niet een keer in drie maanden tijd!

Het zal wel zo zijn dat ik netjes werk, en de boel goed weet te organiseren, een andere verklaring heb ik niet voor het simpele feit dat ik niets kwijt ben geraakt in al die tijd. Ondertussen heb ik wel iets van 40 gigabyte aan bakupmateriaal op een schijf staan. Verspilling van HDD-ruimte dunkt mij.



Ik ga die ruimte maar voor andere data gebruiken.
Time Machine is een zeer goede Mac applicatie die de meer chaotische computergebruikers te hulp kan schieten.
Ben je net zo geordend als mij, laat de applicatie dan gerust links liggen.

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4