donderdag 24 april 2008

Spaces

Ik gebruik Spaces zeer vaak, en heb het eerlijk gezegd leren waarderen. Eerst had ik zoiets van, "ja... leuk hoor dat je dan meerdere desktops heb, maar wat is het werkelijke nut? Big deal, je kunt ertussen switchen, en dan?". Als je het echter een tijdje hebt gebruikt... wil je niet anders meer. En geloof me, op mijn PC wil ik regelmatig CTRL+1 te drukken om naar het bestandsbeheer te gaan. Maar ja, dat ken niet hè op een PC....

Even een korte uitleg: met Spaces kan je instellen hoeveel bureaubladen je wenst (maximaal 16). Op een standaard configuratie of binnen Windows, als je die vergelijking perse wil maken ;-), heb je slechts een desktop, waarop je al je geopende applicaties heb staan en lopen. Als dat veel verschillende geopende vensters zijn, dan moet je vensters verkleinen, of verplaatsen voor je bij de andere vensters kan komen. Als je meerdere desktops hebt, tja dan zet je de betreffende vensters simpelweg op een ander leeg bureaublad. Op zich lijkt dit een extra handeling, daar heeft Apple echter iets op gevonden: je kan voor elke applicatie aangeven in welke 'Space' deze geopend moet worden. Bij mij start de finder standaard in space 1, Apple Mail in space 2, Firefox in space 3, Windows (via VMware) in space 4... enz.

Door CRTL+# (nummer toetsen 1-9) switch je eenvoudig van space naar space. Als je meer dan 9 spaces hebt, zijn de CRTL combi opties echter niet bruikbaar, dan gebruik ik CTRL+pijltjestoesten. Ik kan mij voorstellen dat er gebruikers zijn die uitsluitend via de pijltjestoetsen tussen de spaces switchen. Ieder zijn ding!



CRTL+1 gebruik ik uiteraard het meest, immers is het bestandssysteem het hart van elke computer.
Het kan voorkomen dat je een venster bij een ander venster in beeld wil hebben, en die staan in dit voorbeeld niet in dezelfde space. Je opent eenvoudig met F8 spaces en pakt het betreffende venster in scape-x op en deponeert het in space-y.

Eenvoudiger kan het bijna niet.

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4