woensdag 2 april 2008

Gemis: Delete Functie

Op de Mac is het (bij mijn weten) onmogelijk om via de delete toets een bestand te wissen, of naar de prullenbak te verwijzen.
De delete toets heeft slechts een functie binnen tekstvelden, en dat is voor ex-Windowsgebruikers best verwarrend!

Sowieso is, of moet ik inmiddels zeggen 'was', het gebruik van de prullenbak voor mij persoonlijk een vreemde situatie. Ik was gewend om negen van de tien bestanden direct naar het land der nietigheid te verwijzen, dmv SHIFT-DELETE.
Met deze toetsen-combi wordt het bestand niet in de prullenbak gedeponeerd, maar laten we zeggen gecremeerd, zodat via de normale weg het bestand niet meer terug te halen is. Ik geef toe dat ik door driftig gebruik van deze combi, in de Windows omgeving wel een of meer bestanden ongewild heb verwijderd... bijvoorbeeld als ik dacht in een andere folder te staan, en de kopie dacht te kunnen verwijderen... ik verwijderde dus het origineel... niet handig, ik weet het.

De Mac laat alleen toe dat je bestanden in de prullenbak gooit. Dat is trouwens niet echt moeilijk, omdat deze bak altijd aan het eind in de Dock staat. Dat verwijderen kan door het bestand op te pakken en het in de bak te laten vallen, of door middel van een rechtsklik 'verplaats naar prullenbak'.
Sinds kort ben ik er achter gekomen dat ik in 'finder' de knoppenbalk aan kan passen en daar een delete knop toe kan voegen. Met deze ontdekking ben ik zeer blij, met dank aan Youtube gebruiker 'Dragonpme' voor de tip. Nu hoef ik slechts een of meer bestanden te selecteren en op het verwijder icoon te klikken en ze zijn naar de prullenbak verwezen.


Voor je een bestand echt kwijt kan raken moet je de prullenbak 'legen'. Ook geen moeilijke taak, maar voor bestanden die je eigenlijk het liefst meteen kwijt was, een overbodige, toch?

Om toch weer een positief element te noemen: de Mac kent een optie om de prullenbak 'veilig' te legen. Dit houdt in dat het zelfs met speciale software niet meer mogelijk is om het bestand terug te halen! Het fysieke bestand op schijf wordt dan overschreven met betekenisloze gegevens.

Ik heb mijn research trouwens niet echt goed gedaan... want de help functie van de 'finder' geeft bij zoekwoord "verwijder" aan dat er weldegelijk een toetsen-combi voor verwijderen van bestanden is... CMD-BACKSPACE.
En om de afvalbak te legen: CMD-SHIFT-BACKSPACE. CMD-E zou ook nog iets moeten doen met verwijderen, maar wat ik ook probeer, die blijft bij mij 'grijs': niet te selecteren. Als ik achter de functie kom, laat ik het jullie weten.

Hoe dan ook, het direct verwijderen, zonder gebruik van de prullenmand te maken, is in de Mac omgeving een onmogelijkheid. Als ik het mis heb, hoor ik het graag.

-

5 opmerkingen:

  1. Hey ik las je berichtje, ben er toevallig een tijdje achter gekomen dat je ook zelf toetsencombinaties aan kunt maken! Ik heb nu bijvoorbeeld voor 'Verplaats naar prullenmand' de toets *.
    Je kunt combinaties voor alle programma's maken:
     > Systeemvoorkeuren... > Toetsenbord en muis > (tablad) Toetsencombinaties > +.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt, ook al is het nu ruim 9 maanden later :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Maud,

    Bedankt voor je reactie.
    Inderdaad nu vele maanden verder, ben ik al erg gewend geraakt aan CMD-Backspace. De deleteknop die ik op de PC nog gebruik, wordt op de Mac nooit per abuis ingedrukt. Mijn vraag blijft echter wel of het mogelijk is om een bestand direct te verwijderen, dus de fase in de prullenbak over te kunnen slaan. Ik vrees dat dit niet kan.

    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoihoi, cmd+backspace als je een document geselecteerd hebt is hetzelfde als delete. In een tekst is fn+backspace ook delete. fn keert hem ahw om in 'forwardspace'.
    Groet, Jen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jenneke,

    fn+backspace… hahahaha dat is een nieuwe voor me! Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey, bedankt iedereen!

    Ik heb geprobeerd om de delete-key te gebruiken om een bestand te verwijderen, maar dat lukte niet, dus gebruik ik nu de F15 daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4