donderdag 25 september 2008

Snelheid Internet Ziggo?

Oef... deze blog entry doet nogal zeer!
Sinds vandaag is ineens mijn internetsnelheid op de Mac waardeloos traag geworden, en ik snap niet waarom.
De NoteBook PC die op hetzelfde locale netwerk zit laat geen enkele vertraging zien; alles reageert zoals ik dat zou verwachten.
Zelfs het verzenden van een eenvoudige email duurt op de Mac minstens een minuut.
heb ik iets gedaan waardoor dit is ontstaan? Niet dat ik weet. En laten we eerlijk zijn, is het niet belangrijker om erachter te komen hoe ik het kan herstellen?

Eerst dacht ik dat het aan Firefox zou kunnen liggen (dat van de email had ik toen nog niet gemerkt) en installeerde een nieuwste versie. Het maakte geen verschil.
Is het een probleem met de router? Zou niet logisch zijn want de PC-versie van Firefox werkt naar wens. Op de iMac in VMWare XP gestart om nog iets dichter bij de bron te komen. Ook daarop loopt Firefox als vanouds gewoon snel.
De MacBook aan het netwerk gehangen, net zo traag als de iMac... okay in ieder geval weet ik nu dat het niet door iets op de iMac kan komen.
Ik denk trouwens dat de PC me voor de gek houdt, omdat die van oudsher veel gebruik maakt van op schijf opgeslagen onderdelen van reeds bezochte sites. Ik weet eerlijk gezegd niet of de Mac zoiets niet eveneens zou doen. Feit is dat als ik als test de PC & Mac een nooit eerder geopende site laat bezoeken het dezelfde tijd vergt.
Moet ik dan toch richting Ziggo als boosdoener gaan denken? Die heeft Casema overgenomen en is vast het netwerk flink aan het, laten we zeggen: 'onderzoeken'?

Ik zal de modem en de router eens een harde reset geven en morgen kijken of we er beter voorstaan.

Volgende morgen: vreemd genoeg, maar ik ben wel blij, lijkt het probleem door deze reset volledig opgelost te zijn. Een pagina die gisteren minstens een minuut nodig had om op te bouwen staat er nu binnen 2 seconden.

Diezelfde avond is het toch weer traag, waardoor ik denk dat het echt bij Ziggo te zoeken is. Mocht het niet snel verbeteren ga ik op zoek naar een andere provider.

(...) Update
Het is inmiddels 1 oktober, en na een paar dagen geleden geklaagd te hebben, lijkt het lek boven. In mijn beleving is de snelheid weer als vanouds,; lekker snel!

9 opmerkingen:

  1. Sinds 3 weken hetzelfde probleem, ook wij hebben een apple computer, maar ons internet is zo ontzettend traag en weet niet waar aan het ligt, in ieder geval niet aan de computer, ik denk dat het probleem toch bij ziggo moet liggen.
    wie heeft hier meer last van? en wat nog belangrijker is, is er wat aan te doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier hetzelfde, sinds we de nieuwe iMac (Leopard) hebben. Op onze oude Tiger liep het gewoon goed, nu merkten we dat het vaak erg traag was..en ondertussen nog steeds is.
    Met Ziggo én Apple gebeld, niets te weten gekomen. Misschien dat safari de 'cache' aan het opbouwen was..maar dat was het dus duidelijk niet.
    Is zelfs nog iemand van Ziggo geweest om er naar te kijken, kon ook weinig doen. Zei dat we het IP dynamisch moesten laten(?) en de DNS door het Ziggo netwerk moesten laten bepalen(?).
    Geen idee hoe dat werkt bij 10.5, Ziggo heeft alleen screenshots en instructies voor 10.4..

    Mocht er hier een oplossing worden gevonden, zal ik het natuurlijk laten weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig, ik heb idd ook het zelfde probleem,
    het probleem is trouwens weer even weg als je de imac opnieuw opstart mijn geval, nu inmiddels gaat 2 weken goed toeval ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De problemen zijn gelukkig tijdelijk geweest. Wat de oorzaak was blijft een vraagteken, hoewel het zeer waarschijnlijk is dat het overnemen van de internet service een belangrijke rol hierin heeft gespeeld.

    Greetz,
    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het zelfde probleem.
    sinds een week heb ik Ziggo daarvoor adsl van Online. Nu moete ik toch wel even wachten voordat de pagina's zijn geladen. Ook mijn mailprogramma is wel 20 sec. of langer bezig met het verzenden van alleen het woordje "test".
    Help!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Algemene opmerking: de modems van UBEE die men een tijdje geleden heeft verwisseld voldoen niet altijd goed. Een monteur van Ziggo heeft een 'demper' gegeven die ervoor zorgt dat het te krachtige signaal van de kabel gedempt wordt. Dit heeft voor mij het probleem dat ik onlangs had, opgelost. Heb je een nieuwe modem en problemen: Ziggo bellen!

    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb onlangs een imac en een macbook pro gekocht. In samen werking met Ziggo is het gewoon weg niet te doen om een stabiele verbinding op te zetten. Wanneer ik mijn mail open gaat alles goed, maar de pagina's erna heeft hij veel problemen met openen. Ik heb nu de goedkoopste internet verbinding bij Ziggo, zou dat daar aan kunnen liggen? Ik heb hier ook zeer weinig verstand van. Heb wel alle stappen doorlopen van Ziggo en alles staat zo als het moet staan. Kan iemand mij helpen???


    Maurice

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Maurice,

    Toe maar! Gewoon even twee Mac's kopen...hahahha
    Aan de verbinding met Ziggo kan het niet liggen, want ook de goedkoopste is (zou moeten) snel genoeg. Ik neem aan dat je tenminste de internetverbinding bedoelde. Als je een draadloze modem of router hebt, zou het met die verbinding te maken kunnen hebben. Testen met een UTP kabel om te zien of dat het probleem oplost.

    Sowieso kan het volgens mij niet aan de Mac's liggen, want verbinding is er. Is het niet de slechte WiFi-verbinding; Ziggo helpdesk bellen. (daar zijn ze voor)

    Succes!

    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Piet!

    Bedankt voor de informatie! Probleem is gelukkig opgelost :)

    Gr. Maurice

    BeantwoordenVerwijderen

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4