woensdag 21 oktober 2009

Koelkast vs Sluimer



Een mysterie dat mij al een jaar bezighield (op de een of andere manier sinds de update van Tiger naar Leopard), heeft vandaag een status 'opgelost' verworven.


Mijn iMac werd zó vaak wakker uit een sluimer, dat ik gestopt was het te gebruiken. Ik zette dus de computer dagelijks uit als ik naar bed of naar het werk ging. De oorzaak van het ontwaken kon ik maar niet vinden. Gary van "MacMost" gaf aan dat het van alles kon zijn, en dat ik het beste stuk voor stuk dingen zou kunnen uitsluiten. Met de meest kale opstelling kreeg ik al een ontwakende Mac, dus dat leek hopeloos. 


Vanmiddag, ik had niets beters te doen, besloot ik het nog eens te proberen. Soms staan de sterren je gewoon gunstiger dan anders weet je…
...Na een uurtje floepte het beeld weer aan.


Het viel mij op dat op het moment van ontwaken, de koelkast aansloeg, en opeens was ik ervan overtuigd dat dit geen toeval kon zijn! Ik zette de koelkast handmatig uit, de Mac weer in sluimer, en draaide de knop in de koelkast naar 'koelen'. Floep… Mac startte weer op. 


Op de een of andere manier verstoord de 'frigo' de stroomtoevoer van de Mac, waardoor deze een signaal ontvangt dat lijkt op het aanraken van een toets, of iets dergelijks. 


Een ander stopcontact geprobeerd…. bleek geen oplossing.
Door hetgeen ik her en der op het WEB las, begon ik toch hoop te krijgen. Ik had al mijn apparaten via een verdeel USB-hub gekoppeld aan de achterkant van de iMac, wat op zich goed werkte.


Het aan een gevoede USB-hub, hangen van de hele zooi (toetsenbord, printer, externe schijven) zou mogelijk de oplossing zijn… en inderdaad!! Nu alles aan de externe HUB hangt, wordt de computer niet langer gestart als de koelkast aanslaat. En waarschijnlijk moet ik maar gewoon wennen aan weer een extra voedingdoos onder het bureau.


Deze Mac Belevenis staat bij deze in de annalen bijgeschreven als opgeloste x-file.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4