zaterdag 10 oktober 2009

Safari 4 - Top Sites

De nieuwe versie van Safari is al weer een tijdje uit, maar ik wilde er toch even een blog-entry voor maken.


Ik was een verstokte Firefox user, en moest eigenlijk niets hebben van Safari… het deed gewoon niet wat ik wilde, of ik was te lui om uit et vogelen hoe ik dat wél voor elkaar moest krijgen. Zo was de feature van TABS in Firefox een van mijn favorieten, en met name dat je eenvoudig je startpagina kon vullen met bijv, vijf verschillende tabs, met daarin de sites die ik dagelijks bezocht.





Toen ik de Top Sites feature van Safari 4 zag, was ik meteen verkocht! Het deed wat Firefox voor me deed, maar beter, en vooral mooier! Nicely doen! Sinds ik dat zag ben ik Safari gaan gebruiken, en werd het mijn belangrijkste browser. Ik mis Firefox inmiddels niet meer.
Natuurlijk is het even wennen, omdat sommige dingen net even anders in elkaar steken, of op andere plaatsen te vinden zijn. Zo heeft het even geduurd voor ik accepteerde dat de [vooruit] - [achteruit] buttons mij niet hielpen naar een paar stappen terug of verder. Soms zit je op een site vast en is de [achteruit] button slechts een refresh knop geworden. Best irri in het begin, maar als je de [geschiedenis] knop ontdekt heb, is er geen vuiltje meer aan de lucht. Het terugstappen is er tevens een stuk inzichtelijker door geworden met de previews die je er ziet. Ook het zoeken in geschiedenis is handig en ziet er gelikt uit!


Standaard staat mijn [Top Sites] op de kleine weergave, wat op mijn iMac scherm met zijn hoge resolutie prima te doen is. Dit levert binnen het scherm van dan 24 veelbezochte sites op.
Als je op de editknop druk, kan je de previews herschikken, vastzetten middels een 'push-pin' of met het kruisje ervoor zorgen dat deze site van de [Top Sites] wordt geweerd.
Dat laatste is handig, maar tevens vervelend, omdat een foutje immers zo gemaakt is. Als je in de toekomst die site toch in de [Top Sites] wil hebben, zal het vaker bezoeken je niet helpen. Er is echter een methode om die site toch weer toe te staan:
Open die favoriete site, en sleep het icoon die vóór de http staat, naar het [Top Sites] icoon die in je bladwijzerbalk staat. Hij is nu weer tussen je favorieten te vinden. Wel is hij nu vastgezet met de 'push-pin' maar die kan je eenvoudig weer vrijgeven door erop te drukken in edit mode.
De site is nu weer onderworpen aan je bezoekgedrag.





Wil je de favorieten van [Top Sites] resteren, dan kan dat met de [wis geschiedenis] optie onder de geschiedenis kop in de menubalk. Wees er wel voorzichtig mee, want het zorgt er uiteraard voor dat je alles weer opnieuw moet toevoegen.



Over de stabiliteit van de nieuwe Safari ben ik nog niet echt te spreken; 2 keer per week een crash is geen uitzondering.       
  

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4