zaterdag 17 oktober 2009

Time Machine Revisited



In een eerdere Blog-entry heb ik stoer gesteld dat back-up via [Time Machine] mij niet zo nuttig leek. Vraag me niet waarom, maar toch ben ik sinds half september een klein deel van de HDD gaan backupen. De [Documenten] & [Afbeeldingen] folder om precies te zijn. Al het andere is via andere methoden vervangbaar, als het ooit goed fout gaat.


De beide folders nemen op dit moment een kleine 20 GB in beslag op de hoofdschijf. Ooit heb ik gehoord dat [Time Machine] zéér economisch omgaat met het veilig te stellen materiaal. Zo stelt men dat alleen die files worden weggeschreven die of nieuw zijn of gewijzigd werden. Andere backup systemen (sorry, ik ken ze niet) zouden slechts de gehele 20 GB keer op keer weg kunnen schrijven.


Ik ben goed van vertrouwen, maar met eigen ogen zien vind ik toch prettiger!
Zo merk ik natuurlijk wel dat de backup, die elk uur gemaakt wordt, slechts een aantal seconde (een stuk of tien) in beslag neemt. Dus hetgeen men stelt lijkt wel te kloppen.
Als ik echter naar de locatie op de externe HDD kijk, en de mapgrootte bekijk, zie ik iets vreemds; de gehele backup folder wordt aangegeven als zijnde bijna 800 GB groot. Dit kan niet, want de externe schijf is maar 500 GB…
Van die 500 GB worden ook nog eens honderden GB's aan andere data toebedeeld.
Vreemd! en de conclusie kan niet anders zijn dan dat de info die OSX mij geeft, niet klopt.


Elk van de 43 back-ups die inmiddels gemaakt zijn, worden zo groot als de volledige backup weergegeven. En deze worden dan vervolgens doodleuk opgeteld als ik de grootte van de [Backupsdb] folder oproep. (43x18,5= bijna 800)


Ik zie dit als een BUG, die in een volgende update gefixt zal moeten worden, tenzij dat door het gecompliceerde systeem van [Time Machine], dit onmogelijk is.


Backups bewaren tot het eind der dagen heeft denk ik weinig zin, dus ik besluit te kijken wat er gebeurt als ik de oudste vijf weggeschreven dagen verwijder in [Finder]. De vrije ruimte op schijf neemt toe met slechts enkele honderden MB… dat is vreemd! Of niet? Destijds op de eerste backupdag werd immers 20 GB weggeschreven, en die zitten dus niet geheel in de folder van de oudste datum. Wat er nu werkelijk verwijderd is? Ik heb geen idee, wel is het zo dat elke folder exact dezelfde file laat zien, die op die dag op schijf stond. De nieuwste staat alleen op de backup van vandaag…


Het is allemaal erg verwarrend, en misschien moet ik het ook helemaal niet willen begrijpen. De methode die [Time Machine] erop na houdt, zit zo geavanceerd in elkaar, dat het voor mij niet simpel te doorgronden is.


Het zij zo! Het werkt dat is het belangrijkste ;-)


-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4