vrijdag 12 februari 2010

De Magic Mouse

Ik heb het een tijdje uit weten te stellen, maar nu heb ik hem toch eindelijk gekocht; de Magic Mouse van Apple.
Toen hij net uitkwam ben ik naar de lokale Apple-Store gegaan om eens te kijken wat voor muis het precies was. Ik had al wat recensies op internet gelezen, en die waren niet allemaal even enthousiast. Dat hoeft ook niet, iedereen is immers verschillend en heeft verschillende wensen! Die kritische woorden hebben er echter wel voor gezorgd dat ik niet meteen overtuigd was. Kopen kon ook later wel.

De muis zou ergonomisch een ramp zijn, en je zou er niet zo 1,2,3 aan kunnen wennen. 
In de winkel vond ik het allemaal wel meevallen. Het lijkt mij logisch dat je moet wennen aan iets wat zo verschilt van hetgeen je hiervoor gebruikte.

Ik heb de verpakking verwijderd, en de muis uit het doosje gehaald. Eerste indruk is dat hij vrij zwaar aanvoelt, wat trouwens geen nadeel hoeft te zijn voor een muis, hij ligt dan namelijk wat steviger op het bureaublad. Het gewicht komt voornamelijk door de twee penlights die reeds geïnstalleerd blijken te zijn.


Via [Systeemvoorkeuren] naar [Bluetooth], gebruik de [Configureer nieuw apparaat] om de muis te vinden en voeg hem daarna toe. Bij mij was het nodig dat ik de muis uit en weer aan zette, want hij herkende hem niet meteen.

Klik op [Toon alles] en ga naar de [Muis]. Het meeste staat al goed ingesteld, alleen heb ik er het rechts-klikken aan toegevoegd.
Fraai element is dat in dit scherm een video presentatie speelt die de verschillende mogelijkheden van de muis laat zien, hierbij is de locatie van de mousepointer bepalend! Laat deze boven bijv. de regel [Scherm zoomen] hangen en het filmpje speelt zich af.
Onder in beeld staat ook de batterij indicator, zodat je weet wanneer je deze mogelijk moet vervangen.

Eerste indrukken:

De muis ligt stevig op het bureau en laat zich makkelijk verplaatsten. In tegenstelling tot de Mighty Mouse, ligt de handpalm niet langer op de muis, maar steunt op de duim, pink en ringvinger. Of dat vervelend is? Ik kan met een gerust hart de vergelijking met de handen die aan het typen zijn maken. die steunen slechts op de polsen, en hangen dus feitelijk constant in de lucht boven het toetsenbord. Lijkt mij dus geen probleem, en de muishand heeft genoeg steun zo links en rechts. Deze steun (duim, pink & ringvinger) zorgen ook voor de besturing, door de muis in te klemmen. Komt vrij natuurlijk over. 
Mogelijk zal je van het idee af moeten raken dat je de muis onder de palm van je hand wil voelen, als je dat namelijk doet, zal je het touch gedeelte van de muis minder effectief kunnen gebruiken. De muis moet dus vrij ver vooruit liggen; laat de duim ongeveer tot halverwege de zijkant komen. 

Scrollen met deze muis is een genot! Je hoeft niet langer te zoeken naar het scrollballetje, en elke plek op het touchgedeelte is te gebruiken. Ik merk dat ik nu ineens ook de middelvinger gebruik om te scrollen, terwijl dat eerder alleen de wijsvinger was.
Het doorlopen van het scrollen zoals we dat van de mobiele Apple producten kennen, is een prettig effect. Een stevige beweging resulteert in een aantal pagina's scroll beweging. Dat snelle doorlopen stopt direct als je met een vinger aantikt. Een kleine of langzame beweging geeft een kleiner bereik. 

Klikken (rechts of links) is wel grappig, want de positie van de drukkende vinger bepaalt of het links of rechts is. Als je in het midden klikt, dan is het een L-klik, om een R-klik te krijgen moet je precies over het midden klikken (uiteraard met uitloop tot aan de rand!). Zeer effectief! De 'klik' is trouwens gelijk aan die van de Mighty Mouse, maw. de hele bovenkant klikt op het ondergedeelte. Ik had de gedachte dat het klikken een touch gevoelig iets zou zijn. Mogelijk zal men dat in de toekomst wel gaan doen. 
In mijn optiek heeft een rustende vinger een andere 'aanslag' dan een indrukkende vinger. Zo zal men eenvoudig het commando kunnen bepalen, denk ik.


Zijwaarts scrollen: je zal het mogelijk niet zo vaak gebruiken, maar het gaat met net zoveel gemak als het verticaal scrollen. Ook daar zie je het doorloop effect terugkomen. Cool! De kans zit erin dat ik de [Coverflow] weergave in de verschillende app's hierdoor meer en meer zal gaan gebruiken! Het zijwaarts scrollen gaat trouwens met een vinger, op sommige filmpjes lijkt het of het met twee vingers moet.

Deze muis is echt helemaal TOP!
Mogelijk komt er in de nabije toekomst ook nog de inzoom mogelijkheid met twee vingers die we van de mobiele apparaten kennen, bij. Of dat erg functioneel zal zijn weet ik niet, want daarvoor moet je waarschijnlijk de muis loslaten. 

De Mighty Mouse had twee extra muisknoppen, waarmee ik Spaces en Exposé kon bedienen, met de Magic lijkt dat niet meer mogelijk, en heb ik F16 & F19 ingesteld om deze functie over te nemen. Hopelijk dat een update ons weer een knop terug kan geven. Ik vrees echter dat dit niet gaat lukken.

Als je net als ik Bootcamp met Windows (XP) hebt, dan kan je de Magic ook daarbij gebruiken. Na de inmiddels beschikbare muis drivers geïnstalleerd te hebben en via de Bluetooth in Configuratiescherm de verbinding te hebben gemaakt, werkt de muis. De extra functies (doorloop en horizontaal scrollen) werken niet, en bij mij bleef de pointer af en toe irritant hangen. In mijn optiek kan je beter een andere muis inpluggen als je met Windows gaat werken. Dat doe ik sowieso, want voor Gamen heb ik liever een Microsoft muis...

Pro's:
- Geen mechanisch scrollmechaniek
- Fijne bediening
- Eenvoudige installatie, en herkenning
- Drivers incl. instructiefilmpjes staan reeds op OSX
- Het scrollen is geluidloos

Con's:
- Geen Secundaire muisknoppen meer 
- Onder Bootcamp Windows niet erg goed te gebruiken

Dááááááág scrollballetje....hahahahahha

-





100220
Update na een week gebruikt te hebben: Ergonomische problemen heb ik echt niet opgemerkt! Op een bepaald moment moest ik (nou ja moest...) even iets met de notebook PC doen en schoot spontaan in de lach toen ik in mijn handpalm iets ronds voelde....hahahaha. En even later probeerde ik met die PC muis te scrollen door een veegbeweging. Hoe snel kan je ergens aan gewend raken zeg!!! Ik kom er nu ook achter dat het scrollen met een wieltje erg vertragend werkt ten opzichte van de magic mouse methode. 
Bij het inzoomen van bijvoorbeeld Google Maps, gaat het door de standaard scroll-snelheid niet echt super, zeker niet als je handen iets zweterig zijn. Je zoomt hierdoor steeds veel te ver in of uit. Dit is eenvoudig op te lossen door de scroll-snelheid op het minimum te zetten! Dat maakt dat de muis hetzelfde reageert als je vroeger gewend was. Zelf ben ik gesteld geraakt op het snelle scrollen in andere app's, zodat ik een gulden middenweg kies; een of twee streepjes vanaf links. 


Met een VMware installatie van Windows XP is de muis trouwens prima te gebruiken (zonder de speciale functies, maar dat had ik ook niet verwacht).

-


100316
Update.
De batterijen zijn inmiddels leeg. Ik vraag me af of elke maand twee penlights wel zo energie-zuinig is...


-


100416
Update
Het gevoelig reageren als je op landkaarten zit te snuffelen is reuze irritant! Om de haverklap zoomt het scherm uit naar 'land' niveau... grrrrr
Ik ben bijna genoodzaakt om dan van muis te wisselen als ik met kaarten bezig ga!


-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4