dinsdag 2 februari 2010

Afdrukken in Zwart/Wit


Het heeft er de schijn van dat je op een Mac niet de keuze hebt om hetgeen je wil afdrukken, kwalitatief goed in zwart/wit op papier te krijgen. Of laat ik het anders stellen: het is niet een van de printeropties die je standaard wel binnen Windows hebt.
Een internetpagina bijvoorbeeld, bevat bijna altijd kleur. Die kleur hoef ik bij een schermprint niet noodzakelijk op papier te zien, als het mij gaat om de informatie die op het scherm staat. Toch zal ik het in kleur moeten printen! Vreemd, en verspilling van kleureninkt.

Is hetgeen ik hier constateer wel wat het lijkt?
In Windows is er bij het afdrukken een optie 'afdrukken in grijswaarden', en vervolgens 'alleen zwarte inktpatroon'. Die laatste moet je dan wel kiezen, anders gaat er alsnog een hoeveelheid kleureninkt gebruikt worden. Windows kennende, zou het mij niet verbazen als dit per printer anders is ingesteld. Ik heb het op een HP Deskjet 3600 getest. 



NB in de hoofd grijsmodus (incl. kleurenpatroon dus) wordt in Windows zwart gebruikt om een Z/W plaatje op te bouwen, zeg maar voor de echt zwarte stukken. Lijkt me een logische manier van doen.

Op de Mac heb ik een goede Z/W optie niet gevonden. Het enige wat erbij in de buurt komt is 'concept (snel) zwartwit'.
Op zich best redelijke kwaliteit, en het wordt zo snel geprint dat ik toch steeds verbaast ben om te zien dat alles er toch echt op staat!



De Mac is op dit vlak dus eigenlijk gewoon gebrekkig! Ondanks dat het snelle 'concept' printen goed te doen is, zou ik toch ook gewoon kwaliteit willen printen zonder de kleuren patroon aan te hoeven spreken.

Verbeterpuntje!

Trouwens grappig element dat de afbeelding van de printer in de Dock een fotootje is van de daadwerkelijk gekoppelde printer.


Een Deskjet en een Photosmart.


------


Na op CMD+P gedruk te hebben, tref je hier dat submenu aan: 



-

6 opmerkingen:

  1. ja waar vind ik in hemelsnaam dat menu? wat een $h!tzooi grrr!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je had het waarschijnlijk inmiddels gevonden, maar ik heb er toch een plaatje van bijgevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bij ' kwaliteit en media' onder het vinkje layout kun je gewoon afdrukken in grijstinten op de mac

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook dat zal wel weer per printer verschillen, want inzie de optie nergens.
    In OSX Lion is het gebrek trouwens niet opgelost! En direct na het installeren moest ik slikken toen ik zag dat 'concept' printen uit de opties verdwenen was. Op een bepaalde manier heb ik hem weer terug gekregen, maar ik vond het maar RAAR!

    En in hoeverre is 'grijs' opgebouwd uit kleuren of zwarte inkt?
    In het eerste geval gebruik je meer inkt dan als je gewoon in kleur had geprint!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ik doe is het bestand in PDF met ColorSync hulpprogramma openen, dan in grijswaarden printen en voilĂ . Helaas omslachtig, maar het werkt in ieder geval :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. handige tips. Voor mijn printer werkt het alleen net ietsje anders, komt wel steeds op hetzelfde idee neer.

    BeantwoordenVerwijderen

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4