donderdag 11 februari 2010

Makkelijk Gedaan, Grote Gevolgen!

Spotlight leek bepaalde bestanden niet meer weer te geven als ik ze met Spotlight zocht. Als ik voorheen 'schijf' intikte, verscheen bovenaan de app [schijfhulpprogramma], nu echter niet meer. 


Op internet vond ik info over het beschadigd kunnen raken van het Spotlight indexbestand. Het leek ook niet zo moeilijk om dit te verhelpen. Het kwam erop neer dat je het indexbestand verwijdert waarna het door de Mac weer opnieuw opgebouwd zal worden.


Er stond dat ik in de app. [Terminal] een aantal instructies zou moeten intikken, waarna het allemaal weer goed zou komen...




Dat leek niet al te spannend... yeah right...
Ik tikte de commando's in en na het password gegeven te hebben en op enter gedrukt te hebben, ging er van alles gebeuren...
In de Dock leek het wel of er applicaties stuk voor stuk werden gewist...
Zou kunnen dat de index de locatie van die bestanden opnieuw bepaalde, dacht ik, maar het voelde toch niet echt goed. "wat heb ik gedaan?!"
Terminal ging zo nog even verder en stopte uiteindelijk met een aantal foutmeldingen en een cursor.
ik drukte op enter en kreeg weer een foutmelding... Terminal gestopt omdat ik het verder ook niet op wist te lossen.
Finder geopend en gekeken naar de app. folder... LEEG...
Okay... of liever gezegd niet okay...!!! @#&^%((*%$
Ik klikte op het icoon van de app in de Doc... er verscheen een vraagteken, het volgende icoon, idem...
terug naar de finder, de app folder was opeens verdwenen.
NEE HÈ!!!! JA DUS!!!


App's die nog liepen, liepen stuk voor stuk vast en Finder reageerde op een bepaald moment niet meer.
Uiteindelijk via de powerknop de Mac uitgeschakeld. Bij het weer aanzetten kwam er een teken in het scherm ten teken dat het OS niet werd aangetroffen. Bootcamp nam het over en startte de XP partitie op.




Het commando dat ik in Terminal gaf:


sudo mdutil -i off
sudo rm -R /.Spotlight-v100


Nu ik het knip en plak vanaf de site zie ik waar ik een fout maakte... ik heb achter de slash een spatie gezet, en dat maakt het commando meteen anders! Waarschijnlijk stond ik in de applicatiefolder omdat ik schijfhulp even eerder had opgestart. Ik gaf dus blijkbaar feitelijk de opdracht op de huidige folder te wissen!!! En laat die folder nu tevens de meest belangrijkste zijn van het systeem! Een ongelofelijk domme fout!


(NB Ik schrijf dit artikel trouwens op mijn XP Notebook.)


Hoe nu verder? 


De enige optie is opstarten met de OSX install DVD.
Eens kijken of dat de boel kan herstellen. Ik hou mijn hart vast!
Ik moet trouwens niet vergeten bij het opstarten de C-toets ingedrukt te houden!
Het systeem start op vanaf DVD.


Er is een optie om het systeem terug te zetten vanaf een Reservekopie. Ik kies voor de Timemachine schijf, maar blijkbaar heb ik die optie ooit uitgeschakeld. Geen systeem reservekopieen gevonden...
Schijfhulp gestart, om te kijken of daar iets mee te doen valt.
Deze geeft gelukkig aan dat er 103 GB gebruikt is op schijf, dus dat is gelukkig niet gewist.
schijf gecontroleerd bij schijf-EHBO, en er volgen een aantal foutmeldingen. *Ongeldig aantal bestanden op volume*.
*ongeldig aantal volumedirectory's*.
*het volume is beschadigd en moet worden hersteld*
*Klik op herstel schijf* 
*volume herstellen* geschatte tijd: 2 minuten
*het volume is hersteld*


Ik kies voor herstart vanuit het menu.
Jammer, hetzelfde verbodsteken verschijnt in beeld.


Waarschijnlijk zal ik dan toch de installatie optie van de DVD moeten nemen. Dat is tevens mijn laatste optie... en de optie die ik het liefst niet zou kiezen!


De installatie loopt, ongeveer een half uurtje.
De Mac start opnieuw op en ik krijg het standaard welkomsfilmpje.
Hierna worden alle instellingen gevraagd alsof het een nieuwe install zou zijn.
Voordeel: alles is weer als aan onbeschreven blad...hahahaha. Laat ik er maar om lachen!


Mac-update gaat draaien en een aantal updates (600MB) wordt aangeraden.
Kom maar op dan! En daarna nog eens een aantal updates. Het kan niet op!




Het opnieuw moeten installeren na een systeemcrash, ik was het alleen in Windows gewend.
Ik moet zeggen dat ik het Mac-herstel toch als fijner ervaar. Zeer rechtlijnig, zonder toestanden, wat best prettig is na de nare ervaring van een crash. 


Bij het bekijken van de bestanden en folders op schijf, blijkt toch niet alles het overleefd te hebben.
Een pak van mijn hart: de muziekfolder (60 GB) staat er nog. Zo ook mijn filmfolder en afbeeldingen.
Mijn documenten folder is op een handjevol beveiligde bestanden LEEG! Hier heb ik een TimeMachine backup van, dus dat verlies is te overzien. Ik had een Data-folder met grote bestanden die ik niet standaard liet backupen, je raad het al, die is ook leeg...
Er blijkt ook geen Download folder meer te zijn... vreemd!
Al met al kan ik stellen dat gezien het feit dat ik nu 135 GB beschikbaar heb, ik zo'n 90 GB kwijt ben geraakt door dit grapje. Daar zaten een aantal SparseImages bij met data die ik tussentijds handmatig in back-up zette. Omdat dit niet zeer onlangs gebeurde, is er een hoeveelheid data onherstelbaar verloren gegaan. Of dat erg is zal ik na moeten gaan; wat stond er zo al op??? Is dat gedownload of zijn het unieke bestanden?  


Alle instellingen herstellen en applicaties opnieuw installeren, heeft me wel wat uurtjes gekost. App's terugzetten vanaf de backup en sommige opnieuw downloaden.
Mijn Mobile Me account red mij ook nu weer door instellingen terug te kunnen zetten, adresboek werd hierdoor weer hersteld. Ook de email instellingen worden netjes teruggezet, de bewaarde emails ben ik echter kwijt. Alleen de verzonden items zie ik terugkomen.


Het opnieuw inregelen van je systeem is eigenlijk altijd een soort van herontdekken. Het herinrichten van een XP-omgeving kan ik bijna dromen, voor OSX was het wat onwennig. Ik hoop er nooit zo ervaren in te worden!


Moraal van dit verhaal?


U bent een gewaarschuwd mens; wees voorzichtig met applicaties als Terminal! 


En... maak in Godsnaam backup's van al je data!!!


-

2 opmerkingen:

  1. It's amazing! gegevens herstel van een beschadigde cd, harde schijf is echt heel geweldig. Ik maakte een verslag van het project voor een bedrijf en toen ik ging voor de presentatie van het project i mat een ongeval, en mijn laptop harde schijf recovery was kapot toen ging ik naar RSE Data Recovery-bedrijf voor de gegevens te herstellen van mijn beschadigde harde schijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankzij zeer deskundig en goed bericht dan door te gaan. data recovery op de Mac is te moeilijk, maar het is niet onmogelijk. Stellar is # 1 harddisk recovery bedrijf in India en om de VS en Europa. kunnen ze in staat om gegevens te herstellen van een beschadigde harde schijf.

    BeantwoordenVerwijderen

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4