maandag 15 februari 2010

Taal Van Systeem Veranderen

Ik heb mij ooit laten vertellen dat een Mac eenvoudig van taal te wisselen is.
Er werd dan bijvoorbeeld gesteld dat er een buitenlandse collega of vriend op de computer zou kunnen werken zonder eerst 'mijn' taal te moeten leren. Klinkt logisch, en het zou tevens mogelijk zijn?!
Dat heb ik dan toch maar eens geprobeerd. 

In systeemvoorkeuren ga je naar [Taal en Tekst] en sleep de gewenste taal naar boven. in mijn geval dus 'Norsk Bokmål'.
Je logt jezelf uit, en weer in... et voilà.
Terugzetten gaat uiteraard net zo makkelijk en snel: het opstarten in de 'nieuwe' taal gaat de eerste keer iets langzamer, maar niet eens noemenswaardig.


Over een paar maanden ga ik verhuizen naar Noorwegen, en zal ik met op Noors ingestelde computers te maken gaan krijgen. 
Het ligt voor de hand dat ik mijn Mac dan ook van mijn nieuwe taal zal voorzien.

Alternatief voor verwisselen van taal is op de Mac een gebruiker aanmaken die de bepaalde taal ingesteld heeft staan.


"Dat kan in Windows ook hoor!" hoor ik iemand zeggen.
Ik wil dat best geloven, maar ik verwacht niet dat het instellen zo simpel zal zijn, daarvoor ken ik Windows te goed!

NB ik heb op mijn NoteBook XP staan, dus mogelijk is Seven op dat vlak verbeterd.

Even proberen dus: ik volg de instructie vanaf de site van Micro$oft maar ondanks dat, heb ik na een herstart nog steeds Nederlandse taal in menu's, met andere woorden ik zie nergens iets in het Noors staan!
Maar even terug naar het Configuratiescherm. Mijn fout; ik had de taal wel toegevoegd, maar niet gekozen als hoofdtaal.
Na een herstart: weer geen Noors!

Wat wil Micro$oft zeggen met deze 'Set up Windows XP for multiple languages' optie? Dat ik nu in het Noors tekst kan typen? Dat kon ik al lijkt mij. Wordt er dan bedoeld dat de ingevoerde tekst nu op spelling gecontroleerd wordt? Uh... Windows en spellingscontrole? Dat zit er niet standaard in, dus dat kan ook de bedoeling niet zijn. Oh... ik denk het te snappen. Als ik WORD gebruik dan zal daarin de spelling op Noors staan. Juist... het lijkt mij dat men iets totaal anders suggereert met taal veranderen!
Een testje geeft aan dat ook de gedachte over de taal in WORD onjuist is... Ik geeft het op!
Windows maakt mensen gefrustreerd!

Nog een andere sneer naar Windows? Ach waarom niet?!
Bij mijn weten ben je verplicht een nationale of internationale (Engels) versie van Windows aan te schaffen. Met andere woorden; bij het installeren heb je geen keuze uit een hoeveelheid verschillende talen. Deze versies zijn onderling niet compatible. Heb je een GB-Windows, dan is het niet mogelijk om een NL-upgrade uit te voeren... belachelijk!


Op mijn werk heb ik gezien dat men een Engelstalig systeem naar Nederlands kon zetten. Hoe men dat precies deed? Geen idee! Je zal dan een multi-language tool moeten installeren dacht ik, maar mij lukt het niet zoals je kunt zien! DRAMA!



Wellicht wel grappig om te vertellen: toen ik OSX Leopard kocht, was ik een beetje verward omdat er maar één versie te koop was. Alles op het doosje stond in het Nederlands, niets wees op andere talen. Ik was zo gewend aan de verschillende taalversies die Microsoft uitbracht, dat ik best moeite had om te geloven dat men bij Apple alle software Multilanguaal levert. Alle verschillende talen op een DVD!  
-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4