maandag 24 maart 2008

Caps Lock

Ja, hoe irritant is het om aan het typen te zijn, en je komt er net ff te laat achter dat de Caps Lock nog actief is...
bijv. "jA, hOE iRRITANT...."

Toen ik nog veel met Windows werkte gebeurde dit van tijd tot tijd. Caps Lock was, zonder het me te realiseren, actief en ik begon een tekst in te typen. Uiteraard begin je de zin met een hoofdletter, dus werd de shifttoets gebruikt. Windows denkt even na, en overruled je commando, met andere woorden; Windows denk dat je waarschijnlijk een fout gemaakt heb, en corrigeert dit. Van de hoofdletter maakt hij dus fijn een 'kleine letter' logisch toch? Nou... nee! Ik kan me niet voorstellen dat er ooit een moment is geweest dat is dacht hé dat is handig gedaan, of hé ik laat mijn Caps Lock gewoon aanstaand en druk op shift om af en toe een kleine letter te genereren...
Bovenstaande is een regel in Kladblok & Wordpad. (XP)

MS Word daarentegen corrigeert wél goed, en schakelt zelfs de Caps Lock uit als je shift in combinatie met Caps Lock gebruikt. En als dat niet automatisch gebeurt (oudere Word versies) heb je nog een optie om het hoofdlettergebruik om te draaien. Word maakt dan van alle hoofdletters; kleine, en vise versa. Netjes!

Op de Mac wordt op dit gebied niets door het systeem gesuggereerd, ook in de standaard tekst editor niet. Als je de Caps Lock aan heb staan en je drukt de shifttoets in, dan krijg je een hoofdletter. 'Plus plus' is immers niet altijd 'min'!
Ook in de tekstverwerker van Apple: 'Pages' is het gebruik van shift te allen tijde een indicatie dat je een hoofdletter wenst

Hoe doet Vista het?
De XP methode wordt nog steeds gevolgd... in Kladblok & Wordpad. Ook als je een nieuwe map aanmaakt, wordt een caps + shift actie gezien als de wenst voor een kleine letter! Microsoft... word alsjeblieft wakker!!!!

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4