zondag 4 mei 2008

Wijzigen bestandsnamen

het gebeurt denk ik toch wel dagelijks dat ik bestandsnamen verander. Op de PC was dat niet anders, ik heb nu eenmaal veel bestanden die ik toch zo goed en duidelijk mogelijk moeten weten te orderen.
Op de Mac werkt het wijzigen uiteraard net weer even anders dan op de PC.
Een overeenkomst is de langzame dubbelklik; langzaam genoeg om de file of map niet te openen. Hiermee krijg je een cursor ten teken dat je in de edit-modus zit.
De enter toets heeft op de Mac de functie van F2 op de PC; hiermee ga je eveneens naar de edit-modus. De alternatieve functie van enter is best wennen als je als Windows-gebruiker gewend bent dat enter een 'open' functie heeft.



De pijltjestoetsen hebben op de Mac een betere functie dan op de PC. Op de PC hebben de vier pijltjestoetsen slechts twee functies: naar links en naar rechts. Op de Mac zijn er vier: naast links & rechts gaan de pijltjes toetsen omhoog en omlaag respectievelijk naar de eerste letter of laatste letter van de bestandsnaam. Erg handig en ook logischer dan de Windows-manier!

-

7 opmerkingen:

  1. Hi, dat enter de F2-edit functie vervangt klopt deels. Het geldt namelijk niet als je werkt in Microsoft Excel 2008 voor de mac. Heb je daar ook een truukje voor?

    Ik heb pas net een mac maar mis mijn oude F2 knop in excel nu al heel erg.

    Rizitos@home.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Excel '08 is het een simpele dubbelklik die de cursor precies daar in de cel zet waar je hebt geklikt. Echter ik denk dat je bedoelt dat als je een cel met info vult, en je wil binnen de cel naar links toe, dat de pijltjestoetsen niet werken. Immers ga je dan naar een naastgelegen cel. Een trucje daarvoor is mij niet bekend. Ik vermoed dat je toch de muis moet pakken en dubbelklikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vandaag kwam ik toevallig een sneltoetscombi tegen die min of meer hetzelfde doet als de F2 van Excel: ALT-ENTER

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uh... ik gaf je de sneltoetscombi voor Numbers (iWorks). Trouwens een zeer fraai alternatief (of is het veel meer?) voor Excel. Anyway, voor Excel op de Mac is de sneltoetscombi CRTL+u.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is het ook mogelijk een hele map een andere naam te geven. ? M.n. met foto's dat ik de gehele inhoud verander in bijv: den-haag.1, den-haag.2 etc etc
    Groet,
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een hoeveelheid bestanden in een keer van naam laten veranderen is inderdaad mogelijk. Mac's Automator is daarvoor zeer goed te gebruiken. Er zijn ook applicaties die die klus voor je op kunnen pakken, maar die zijn vaak niet gratis. A Better Finder Rename: http://www.publicspace.net/ABetterFinderRename/ dit is er een die ik vaak gebruikt heb, maar nu gebruik ik de Automator methode doorgaans. Kijk hier eens:http://automatorworld.com/archives/batch-rename/

    Succes!
    Piet

    BeantwoordenVerwijderen

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4