dinsdag 20 mei 2008

Lokale Web Server

Vandaag zat ik een aflevering van 'MacMost' te bekijken, en hier werd mij verteld en belangrijker; uiteengezet, dat elke Mac met een Apache Web Server wordt afgeleverd, en er eveneens PHP ondersteuning is! (Apache 2.2.6 en PHP 5.2.4)



Het eerste wat ik me afvroeg is "heeft mijn Windows PC dit ook?", en "hoe kom ik erachter?". Dat zal wel even een vraag blijven denk ik. Wat me wel helder voor de geest staat is dat ik Apache ooit op mijn PC heb geïnstalleerd, na een externe download gedaan te hebben. Mogelijk zit het wel al standaard in Vista?

Laat ik voorop stellen dat het maken van websites je moet interesseren, doet het je niets, dan is dit verhaaltje niet echt boeiend voor je.

Met Apache kan je een lokale website opzetten & testen. Na deze acties kan je vervolgens het geheel naar het web uploaden. Ik kan mij nog herinneren dat ik mijn websites online zette en dan alles online moest testen, en uiteraard deed er vanalles niet wat ik ervan had verwacht. Dus hierop ging ik terug naar de editor en wijzigde het een en ander in de hoop dat dit het probleem oploste. Daarna werd het bestandje weer geupload, en getest. Dit waren soms frustrerende momenten!
Nu ik dit van Apache in mijn Mac weet, is er een hoop opgelost en wordt een drempel verlaagd. Ik denk dat als je een site lokaal hebt lopen, je makkelijker updates maakt dan via de bovenomschreven methode. Mijn 'Waaromsite' heeft dan ook al weer vele jaren geen update ondergaan. Wie weet gaat daar binnenkort verandering in komen.

Mijn lokale site kan ik in mijn favoriete browser benaderen door het volgende in te tikken: http://localhost/~iMac/index.html
Waar '~iMac' voor de naam van mijn Mac staat.

Met PHP schijn je meer mogelijkheden te hebben, ik ben echter niet veel verder gekomen dan een vluchtige blik. Standaard staat de PHP functie van Apache uit. Om dit aan te zetten zou je het een en ander in 'Terminal' moeten regelen. Bij mij werkt de instructie van MacMost echter niet, wat ik ook probeer, ik krijg het niet voor elkaar. Als ik meer over PHP te weten kom, en het mij handig lijkt, ga ik verder zoeken. Nu vind ik HTML het belangrijkst.

Wat Apple zelf over de lokale server zegt:
"Met een Mac maakt u in een handomdraai uw eigen website. En als u klaar bent, kunt u hem razendsnel publiceren.
Open Systeemvoorkeuren en klik op 'Delen'. Vervolgens selecteert u 'Webserver'.
Dat is alles. Uw site is nu beschikbaar in uw lokale thuis- en bedrijfsnetwerk.
Als u bent verbonden met het internet, is uw site bovendien toegankelijk voor vrienden en kennissen op andere locaties. U hoeft ze alleen het adres te sturen dat wordt weergegeven in het voorkeurenpaneel 'Delen'.
De webserverfunctie van Mac OS X maakt gebruik van de Apache-webserver, een industriestandaard die deel uitmaakt van Mac OS X."

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4