dinsdag 20 mei 2008

Mac vs PC: Programma's

Als je een applicatie in Windows wil verwijderen dat moet je naar configuratiescherm, en vervolgens op zoek naar het icoontje dat voor het programma staat. Onder Vista heeft dat de naam 'Programma's en Onderdelen' gekregen. Onder XP heette het nog 'Software'. Het icoontje is bij beide versies een Verpakking met een CD ervoor geplaatst, hoewel het icoon er iets anders uit is gaan zien in Vista. Ik werk ook met een Engelse XP-versie en daar heet het 'Add or Remove Programs'. Ik maak het mezelf niet makkelijk met zoveel verschillende Windows-versies...

Anyway... eerder heb ik in een blogpost iets gezegd over de eenvoud waarmee je applicaties op een Mac kan installeren en deinstalleren.
Ik heb vandaag eens een tijdwaarneming gedaan onder het mom van Mac vs PC.



De applicatie in kwestie: 'Adobe Reader 8.1.2'

De Mac download is 22,2 MB vs de XP download 23,1 MB. Geen noemenswaardige verschillen hier.
Op de Mac neemt het installeren 19 seconden in beslag versus 50 seconden op mijn XP machine. Ook Vista moest eraan geloven in dit onderzoekje: welgeteld 1:15 minuten!!! Dat is geen vooruitgang Microsoft!

Deinstalleren: op de Mac is dat een kwestie van programma icoon oppakken deze in de prullenmand laten vallen en vervolgens legen (hoewel dat niet noodzakelijk is, kan ook later). Laten we stellen dat deze handeling hooguit 4 seconden duurt. XP heeft voor het verzamelen van alle te verwijderen onderdelen 40 seconden nodig, Vista wederom niet minder maar iets meer.... 48 seconden.

Weer een gewonnen wedstrijd voor Apple dus.

-

2 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Leuke blog heb je. Heb zelfs sinds 2 weken een Imac en was ook altijd fervent Windows gebruiker. En MAc is inderdaad een verademing!! V.w.b. het verwijderen van programma's heb ik wel begrepen dat ondanks het slepen van et programma naar de prullenbak er toch nog wel eens bestanden achterblijven. Ik gebruik sinds kort AppDelete wat ook achterliggende files delete. Heb nog niet voldoende inzicht of e.e.a idd goed werkt maar zag wel wat goede recensies op het net.

    Succes met je blog.

    Groet,

    Andre

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je!
    Het kost wel tijd maar erg leuk om te maken. Je heb met een blog een reden om wat research te doen en er vervolgens een verhaaltje van te maken.

    Over het achterblijven van bestanden op de schijf; ik zou me daar niet teveel zorgen over maken, het zijn vaak maar twee bestandjes in de Bibliotheek (soort van verwijzing ofzo) die vervolgens maar een paar KB aan ruimte innemen.

    Veel plezier met je nieuwe iMac!

    BeantwoordenVerwijderen

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4