vrijdag 15 augustus 2008

Meerdere Versies van een Applicatie

Kan een Mac meer dan een PC als het gaat om de mogelijkheid van een applicatie meerdere versies geïnstalleerd te hebben staan op een systeem?

Toen Firefox 3 uitkwam heb ik die met een andere naam op mijn Mac gezet. Nu weet iedereen dat het installeren van de meeste applicaties op een Mac, niets anders voorstelt dan een icoon naar de applicatiefolder slepen, dus dat deed ik na eerst van de aldaar bestaande Firefox van naam te veranderen in Firefox 2.

Er ontstond zodoende een tweede firefox icoon, die ik vervolgens Firefox 3 als naam meegaf. De twee versies zijn zonder problemen afzonderlijk te gebruiken, hoewel het niet mogelijk is om ze beiden tegelijk actief te hebben.

Lukt dat ook in XP?

Ik krijg sowieso een setup venster te zien, "wat had je dan verwacht? In Windows kan je alleen met een installer werken Piet!" Een venster volgde waarin je moet aangeven dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden.

De nieuwe versie kan ik als ik dat wil naast de ander installeren, ik zal dan wel op moeten letten, want ik moet de geavanceerde install kiezen, en een andere map voor de install kiezen, doe ik dat niet dan gaat hij zonder iets te vragen over de vorige versie heen. Zo gezegd , zo gedaan....

Onder Software in het config.scherm zie ik vervolgens alleen de laatste versie staan. Dit houdt mijns inziens in dat ik technisch gezien de oude versie niet netjes meer kan verwijderen. Je rest dan slechts een harde delete vanaf schijf, met het risico dat er programma-onderdelen achterblijven.
Het icoon die van de oude firefox op het bureaublad stond is zonder te vragen overschreven en start nu de nieuwste versie.

Ik kan mij nog herinneren dat het vroeger, in de overgangstijd van OS9 & OSX, mogelijk was de twee OS-en naast elkaar geïnstalleerd te hebben. Je kon dan zelf beslissen welke je op wilde starten, en soms gaf een applicatie binnen OSX aan dat het middels OS9 (Classic modus) gestart zou moeten worden. Een soort van Dual Boot eigenlijk, maar dan anders... de ins en outs weet ik niet meer.

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4