dinsdag 12 augustus 2008

Vista schijfcontrole

Een tijdje geleden (voor de laatste geslaagde Vista install) kreeg ik een melding dat er iets met de HDD mis was; een foutmelding waardoor ik een install niet kon afronden.

In Xp zat de functie van schijfcontrole nog onder bureau accessoires. In Vista niet meer, en ik begon na wat gezocht te hebben eraan te twijfelen of het nog wel 'onboard' zou zijn. Gelukkig doet een Google search wonderen!

Men heeft bedacht dat het veel logischer zou zijn als de schijfcontrole via de eigenschappen van de HDD te benaderen zou zijn. Logisch? Ja, maar als je sinds Windows 3.1 het op een bepaalde manier deed, zet dan in ieder geval richtingaanwijzers. Dan weten de gebruikers waar ze moeten zoeken.

Vista is uitgevoerd met een search tool die direct boven de startknop zit. Je zou toch verwachten dat als je 'schijfcontrole' intikt, je wel doorverwezen zou worden naar het betreffende onderdeel. Niets is echter minder waar...



Zie bijgaand plaatje waarin de mogelijkheid voor schijfcontrole wordt weergegeven. Als je de C-schijf wil controleren, kan dat mooi niet, want hij is door Vista in gebruik. Toegegeven; dit is juist. Na de optie 'Schijfcontrole plannen' zou je verwachten dat je een datum op kan geven ofzo, dat is niet zo. De knop had moeten heten: "na herstart controleren". Helemaal zeker weet ik het niet, want als ik de optie kies gebeurd er helemaal niets!
Ik heb vervolgens alle applicaties gestopt en op goed geluk handmatig herstarten. Het zou veel beter zijn geweest als Vista mijn een dialoogvenster had gepresenteerd, met de vraag of ik nu overnieuw op zou willen starten. De schijfcontrole start inderdaad na de herstart; het bekende zwarte scherm met witte letters.

voor de HDD van 120 GB is hij toch wel een een uur of twee aan het controleren geweest, en als ik het goed zag waren er geen fouten gevonden. Vreemd! Hij blijft ook nu weer met de melding komen dat er iets met de schijf fout is.

Nog een raar ding is, dat het venster met de schijf-foutmelding niet gewoon een klikbare link bevat naar de site met de info over het probleem. Het is niet eens mogelijk om de tekst te selecteren zodat het mogelijk te kopiƫren is. Vreemd! En uiterst gebruiksonvriendelijk moet ik zeggen!

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4