zaterdag 9 augustus 2008

USB-stick verwijderen

Ik las een wijkblad waarin werd aangeraden een USB-stick niet zonder meer uit de Windows-PC te trekken, maar eerst via 'hardware veilig verwijderen' die onderin de taakbalk zou staan de verbinding te stoppen.



Ik heb dat icoon tot voor het lezen van dit bericht nooit begrepen. Ik dacht altijd dat je er geïnstalleerde software mee deinstalleerde ofzo. Je begrijpt het al; ik gebruik die methode nooit... Als je de USB-stick losmaakt, geeft Windows (ook Vista) geen melding dat je dit niet op de juiste manier doet, best vreemd gezien de volgens Windows onveilige methode. Voorbeeldje: je bent bezig een bestand naar de stick te schrijven, en je denkt dat dit al voltooid is. Je trekt de stick eruit en het bestand is beschadigd/onvolledig. Nu zal je zeggen: "right... je ben toch niet gek! Je ziet toch dat er een kopieer venster staat die nog niet klaar is". Uh ja, bij kopieeren is dat juist, echter bij het gewoon opslaan vanuit een applicatie is er geen dialoogvenster (wel een zandloper), en als dat een groot bestand is, dan zit je toch met een probleem als je de stick eruit trekt. Hoewel probleem? Je krijgt dan een melding dat het opslaan fout is verlopen, en je moet het nogmaals doen.

Anyway...

Op de Mac zit er niet zoiets als een icoon waarop je zou moeten klikken om hardware te verwijderen. Verwijderen doe je standaard door het icoon van de flash-drive naar het 'eject' icoon te slepen. Als je een schijf oppakt wordt de prullenbak een eject symbool. Uiteraard kan je een flashdrive gewoon losrukken uit de USB poort, maar de Mac laat je keer op keer ongezouten weten dat je dit niet op een veilige manier hebt gedaan. Veilig wil zoveel zeggen als dat het schrijven van en naar die drive gestopt zal worden, na de nog lopende transport. De drive is met andere woorden klaar voor verwijdering, en pas dan zou je hem kunnen verwijderen.



Overbodige melding? Ik weet het niet, ik vind het toch wel netjes. Hoewel ik moet toegeven dat ik toch regelmatig de stick lostrek en denk bij het zien van de foutmelding: "yeah lekker belangrijk"

-

1 opmerking:

  1. weet iemand hoe je die melding uit kunt zetten? ik word er namelijk een beetje simpel van

    BeantwoordenVerwijderen

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4