woensdag 27 februari 2008

Bestanden met kleurtjes labelen

Als je mijn Blog wat langer leest, weet je dat ik naast de Mac's ook PC's heb; een stand alone voor games en een laptop voor andere applicaties en gewoon omdat verplaatsbaar handiger is...

Op een Mac kan je gekleurde labels gebruiken voor bestanden en mappen, zodat u ze eenvoudiger terug kan vinden. Dit klinkt heel simpel, en dat is het ook. Het gekke is echter dat je het vervolgens bij het gebruik van een Windows computer enorm gaat missen! Dit is één van de innovaties waarmee Apple zich al jaren onderscheidt van de concurrentie. Waarmee ik wil zeggen; mijn iMac van van 1998 had die functie namelijk al! Een Windows gebruiker zal iets dergelijks nooit missen, omdat hij er nooit mee heeft gewerkt; wat je niet kent, kun je niet missen.

Nu heb ik regelmatig het probleem (klinkt negatief, is niet zo bedoeld) dat ik in Windows mijn bestanden niet eenvoudig kan ordenen, cq bestanden en mappen van andere onderscheiden zodat ze opvallen. Het lukt me eigenlijk niet om de woorden te vinden teneinde het idee duidelijk te krijgen.

Voorbeeldje dan maar: ik heb een folder op de schijf staan met een groot aantal bestanden erin, laten we zeggen dat het documenten zijn. Een klein aantal van deze documenten gebruik ik vaker dan de anderen. Een leeg document met mijn briefhoofd bijvoorbeeld. Op de Mac kan ik dit document een bijvoorbeeld groen kader geven, teneinde het opvallend te maken. Vergelijk het gerust met de markeerstift die je gebruikt om stukjes tekst of woorden te accentueren, zodat je oog er direct op valt.

Binnen de Windows omgeving ben ik genoodzaakt om andere trucjes te gebruiken, zoals hoofdletters gebruiken zodat het meer opvalt, of als eerste karakter een uitroepteken zodat het bovenaan komt te staan bij sorteren op naam. Toch is het een beetje behelpen...

Op de Mac kan je het document op elk moment een andere kleur geven of hele selecties in een keer. Of het kleurlabel in zijn geheel verwijderen. Allemaal héél eenvoudig!









Ik gebruik het labelen ook vaak voor gedownloade muziek die ik vervolgens beluister. Is het bepaalde nummer of album beluisterd; dan krijgt het een groen label mee. In een oogopslag zie ik wat ik nog moet luisteren en wat niet. Vind ik een bepaald nummer of album waardeloos... krijgt het een rode kleur mee. Zodat ik het op een bepaald moment weg kan gooien, en als ik dat toch niet wil, omdat het mogelijk de discografie van de artiest incompleet zou maken, weet ik in ieder geval dat het niet waard is om nog een keer te beluisteren.


Labels maken ordenen eenvoudiger!

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4