zaterdag 23 februari 2008

Sluimer modus (Standby)

Toen ik destijds de handleiding van mijn MacBook las kwam ik iets tegen, wat mij deed fronsen. Niet in verontwaardiging, maar van verrassing.

Daar staat: "Zet uw Mac in de sluimerstand als u de computer een tijdje (minder dan een paar dagen) niet gebruikt."
Pardon??? Ja echt, op aanraden van de fabriek wordt een Mac dus eigenlijk nooit uitgezet... een Mac slaapt wanneer je hem even niet nodig hebt.

Bij een MacBook is het zo simpel als het dichtklappen van het beeldscherm. Als je hierop volgend het scherm weer openklapt, is de Mac binnen twee seconde weer precies daar waar je was toen je het scherm dichtklapte. Als je bijvoorbeeld op een bepaalde website aan het browsen was, dan kan je daar gewoon mee verdergaan! Of als iTunes muziek afspeelde, dan hoef je slechts de pauze/play knop aan te klikken en hij gaat verder met afspelen daar waar hij was gebleven. En als je in een tekstverwerker bezig was, dan staat de cursor precies daar waar je de laatste letter typte. Zelf sla ik dat document trouwens wél eerst op voor ik de Mac laat slapen. Gewoon voor de zekerheid, want eigenlijk heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt dat de Mac met een ochtend humeur wakker werd...hahahaha

Op mijn iMac is het in sluimer zetten op diverse manieren te realiseren, ik gebruik eigenlijk altijd de methode via het apple logo en dan sluimer te kiezen.
De computer sluit zich dan binnen 2 seconden af; beeldscherm gaat uit, harde schrijf stopt. Wil je weer verder, dan druk je op een willekeurige toets op het toetsenbord (zelf vind ik de spatiebalk daarvoor het handigst) en je Mac is binnen twee seconden weer klaar voor gebruik.

Een 20-inch iMac gebruikt trouwens 2,02W in de sluimermode en 1,43W als hij uit staat.
Staat hij gewoon aan, dan gebruikt hij 82,3W. (dit wordt uiteraard meer wanneer je zware applicaties laat draaien.) BRON: Apple.com

Nu heeft men in de PC-wereld destijds drie soorten standby verzonnen: S1,S3 & S4

S1 methode is eigenlijk waardeloos, immers is het verbruik bijna gelijk aan het aan laten staan van de PC. In deze modus blijven de ventilatoren draaien.

S3 methode voedt alleen je RAM-geheugen en verbruikt zo'n 5W. Alles hoor je daadwerkelijk uitgaan en er brand alleen een lampje hier en daar. Deze methode is vergelijkbaar met de 'Sluimer' van de Mac.

S4 methode wordt ook wel Hibernate genoemd. In plaats van het RAM-geheugen voeden wordt het RAM-geheugen naar harde schijf geschreven. Het stroomverbruik bij S4 is identiek aan dat wanneer je de PC uitschakelt, in de regel tussen de 4 en de 8 Watt. BRON: http://www.hardware.info

Je ziet het, ook op dit vlak ligt Apple mijlen ver voor op de concurrentie!
Bedoel... als je de Mac binnen 2 seconde kan laten ontwaken, terwijl je 50% minder energie verbruikt dan de goedkoopste standby van de PC.... dan is kiezen toch niet moeilijk meer?!

APPLE RULES!

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4