donderdag 21 februari 2008

Overstappen naar Apple Mac


Vorig jaar was het dan zo ver! Na jaren Windows gebruikt te hebben werd ik door mezelf gedwongen verder te kijken dan het product van het wereld overheersende Microsoft.

Op 7 februari 2007 kocht ik voor € 217,- een upgrade van Vista Home Premium.
ik had gebruikmakend van een Beta-versie al het een en ander gezien en het leek mij een veelbelovende upgrade. Ik ging er dus voor...

Ik kwam er al snel achter dat de systeemeisen van deze gloednieuwe OS hoog waren, en mijn grafische kaart, die het tot dat moment goed had gedaan, niet meer voldoende leek te zijn voor het weergeven van onder andere de eyecandy 'Aero'.
ik kocht daarom een nieuwe AGP-kaart: de X1650 PRO Sapphire kostte me toen € 150,-
Vista liep daar toch een stuk beter mee, en grafisch liep het lekker soepel en gladjes.
Vista heeft een soort van benchmark om de prestatie van je systeem in een cijfer tussen 0-5 weer te geven. Mijn systeem scoorde vóór de upgrade middels de genoemde kaart 1,5 en erna zat ik aan een nette 4.

Na deze upgrade dacht ik wel te kunnen gaan genieten van een heerlijk draaiend systeem!
echter...

Bij het installeren van software die ik op XP gebruikte kwam er regelmatig een waarschuwing dat ik de software niet door Vista ondersteund werd, en ik op eigen risico door kon gaan. Bij het uitkomen van XP destijds hadden we dat probleem ook, en toch installeren leverde nooit enig probleem op. Ik koos, eigenwijs als ik ben, dus voor tóch doorgaan... het systeem sloeg vast en kreeg het befaamde ' blue screen of death' te zien die mij met een aftelcounter liet weten na 30 seconden opnieuw op te starten omdat het systeem instabiel was geworden. Hij startte opnieuw op en kwam vrijwel direct na het verschijnen van de desktop wéér in hetzelfde 'blue screen of death'... wat ik ook probeerde, niets hielp; veilige modus niet, systeem herstel niet... nada.

Opnieuw de schijf formatteren, en Vista er opnieuw opzetten was het enige wat ik kon bedenken. Ach er stond toch nog niet veel op geïnstalleerd dus, no problem. Na deze 'ervaring' werd ik wel voorzichtiger met installeren van de XP-software, of laat ik het anders zeggen; ik werd er paranoïde van. Ik wist donders goed wat het gevolg zou zijn als ik een waarschuwing in de wind zou blijven slaan, dus installeerde ik bij dergelijke meldingen maar niet... to be on the safe side... so to say

Na deze her-installatie liep het systeem trouwens een paar maanden redelijk goed. Natuurlijk is elk nieuw systeem wennen, echter de opstartschijf bleef na het opstarten steeds minstens een 5 minuten lang heftig draaien, alsof hij gescand werd door een virusscanner. Wat ik ook probeerde, dit fenomeen is nooit verdwenen cq verholpen. Ik probeerde alle applicaties uit te zetten, tot het systeem kaal stond te lopen, hielp echter niets. Ook op internet eindeloos gezocht naar een oplossing... niets! Het leek wel of ik de enige was die er last van had. Ik vind het op zich echt prima als een schijf actief is, maar ik moet wel weten waaróm het gebeurt. Als je iets dergelijks niet te weten kom, wordt het een ongehoord irritant gegeven!

Ander irritant punt is het de PC afsluiten... ik heb zonder dat er dan ook maar IETS qua melding in mijn scherm stond te vaak 5 tot 10 minuten moeten wachten tot hij echt uitging!!! Was hij aan het updaten? Onwaarschijnlijk, want dat krijg je altijd in je scherm te zien met een melding van hoeveel er geïnstalleerd wordt. Toen dacht ik dat het de 1 GB geheugen zou kunnen zijn, immers is een veel voorkomende oorzaak van veel HD-activiteit, een gebrek aan RAM-geheugen. Ik deed dus een upgrade naar 2 GB. Mocht je denken dat het hielp... nou nee. Hij werd er in het geheel niet stiller van, wel sneller. Moest er bij komen dat, dát ook niet het geval zou zijn!
Op een bepaald moment liep de boel vast omdat de harde schijf waarop ik Vista had staan het begaf. Dat was trouwens niet eens zo'n oude schijf... van 80 GiGa. Mogelijk was de schijf uiteindelijk de oorzaak van alle problemen? Wie weet... feit is wel dat XP er in de dualboot perfect op draaide, wie het weet mag het zeggen.

Bij het her-installeren op een nieuwere schijf van 160 GiGa kwam ik op het opnieuw activeren van de kopie: de bij de doos geleverde sleutel (serial key) is slechts éénmaal te gebruiken om softwarepiraterij tegen te gaan, enne die sleutel had ik al gebruikt bij het installeren op de andere schijf, en tevens was hij daarop geactiveerd.

In de praktijk betekent dit, dat als je een computercrash hebt gehad, en je installeert Vista opnieuw, dat de sleutel niet meer geaccepteerd wordt voor het activeren... er is door onze vrienden bij Microsoft wel een workaround voor verzonnen trouwens; je belt gewoon naar Microsoft en daar moet je via een systeempje een code op het toetsenbord van je telefoon intikken: ACHT x ZES cijfers. de stem aan de andere kant herhaalt per keer de door jou ingetoetste cijfers en vraagt akkoord middels #... na deze intoetsactie krijg je (jawel...) ACHT x ZES cijfers opgegeven die je moet noteren en op het scherm van je PC moet invoeren. In totaal ben je toch echt wel 6 minuten bezig! Maar ja als hij het daarna weer doet, moet het maar.

Ik heb Vista trouwens niet echt vaak gedraaid. Het wennen koste me toch echt meer tijd dan me lief was, en ik merkte dat ik in de dualboot XP bleef prefereren. Ik denk dat ik één keer in de week eens een kijkje nam, onder het mom; 'ik heb ervoor betaald, dus moet ik het ook af en toe gebruiken'.

op een bepaalde dag wilde ik weer eens een kijkje nemen en tevens een update draaien.
Ik werd verwelkomd door een venster: "Windows nu activeren", "De periode voor activeren is verlopen en Windows werkt niet langer" WAT??? @#$$^%&!@$%^
En als dat nog niet erg genoeg is, nóg een schermpje: "U bent mogelijk een slachtoffer van softwarepiraterij" Mijn God hoe verzinnen ze het!!!!
Afijn dacht ik dan activeer ik hem toch opnieuw? en ik tik de productiecode die ik gekocht had in (serial key), nu denk je wellicht "zei je net niet dat die maar één keer te gebruiken is?" ja dat klopt wel, maar ik had geen keus... Vista gaf mij alleen de optie die sleutel in te geven.
Na dit gedaan te hebben; weer een 'vriendelijk' venster op mijn scherm: "Ongeldige productcode" Joh echt?! vertel mij wat nieuws!
Had ik niet moeten zeggen!
"de opgegeven productcode is alleen voor upgrades en niet voor nieuwe installaties"
Dat deed de deur dicht!!! Ik heb de PC uitgezet en draai sinds die dag weer het vertrouwde, en gelukkig prima werkende, XP.





Sinds de eerste teleurstelling van Vista ben ik (dat was al ergens in maart 2007) naar de Apple Store gegaan en heb een Macbook gekocht.

Afgelopen december kocht ik vervolges een iMac bij dezelfde Apple Store.


De OS op de Mac voldoet wél, en werkt naar volle tevredenheid. Natuurlijk heeft de Mac ook wel eens een hik-up maar dat zorgt nooit voor echte problemen (tot nu toe).

Mijn liefde voor PC's heeft Vista compleet tenietgedaan!
Ik draai nu alleen nog XP voor de games.

De PC is daarmee een soort van werkpaard geworden, en de Mac het paradepaardje waarmee ik al het andere doe.

-

6 opmerkingen:

  1. mokay, mokay... misschien weet jij dit... ik start mijn 20" 1-mac, 2 gig met OSX op... en wat krijg ik na een grijs scherm ?...

    Een knipperend grijs aarde symbooltje (dus de planeet als donkergrijze illustratie die aan en uit knippert) in het midden van mijn scherm. Dit knipper zo'n 4 á 5 minuten vrolijk door... tot het originele laadscherm met het grijze appeltje tevoorschijn komt en OSX eindelijk opstart...

    Nou is een van de redenen dat ik een mac heb gekocht... de snelle opstart/restart tijd... enig idee wat dit probleem is?... bel binnenkort de service center maar ik dacht, ik kijk eerst of het een veelvoorkomend probleem is met een makkelijke oplossing...

    M.v.G,
    Dave

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Styxx,

    Vreemde melding! Een wereldbolletje wil doorgaans zeggen dat de computer iets extern aan het doen is. Dat kan het Web zijn of een netwerk dat hij doorzoekt. Dat is geen standaard instelling en zie even de functie er niet van. Ik hoop dat de helpdesk jouw probleem op heeft kunnen lossen.

    Greetz,
    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt in je systeemvoorkeuren bij opstartschijf waarschijnlijk "opstarten van netwerk" geactiveerd. Je ziet dat dit ook het icoontje heeft van die wereldbol. Activeer je harde schijf of controleer je netwerkverbinding.

    Dus:

    Systeemvoorkeuren --> opstartschijf --> HD activeren/ netwerkinstellingen controleren

    Hertstart je computer om te kijken of dit inderdaad de oplossing biedt en schrik niet van het witte scherm dat je dan in eerste instantie weer ziet (even geduld).

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke site Pete! Vooral dit stukje is heel herkenbaar. Ben ook jaren aan het tobben geweest met Windows en ben nu blij met mijn pro en air. Alles werk zo lekker. Moet nu wel eens lachen om die Windows gasten...werkt nooit, hardware is lelijk en maakt veel lawaai, gromt en bromt of het op stijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Paul,

    Het is een soort van dagboek aan het worden…hahahaha.
    Je zal het wellicht niet geloven, maar ik sla mijn eigen blog er weleens op na als ik vergeten ben hoe ik iets ook weer deed. Hoe je een 'sparse image' maakt bijv. Zoiets doe je niet elke dag, en waarom zou ik het onthouden als ik het hier na kan lezen ;-)

    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het overstappen van Windows naar een Apple schijnt toch niet zo moeilijk te zijn.

    En inderdaad is XP dan het werkpaard en de Mac het paradepaardje. Leuk gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4