vrijdag 22 februari 2008

Lettertypes op Apple

Sinds de eerste Apple computer die ik had heb ik mij erover verbaasd dat de lettertypen (fonts) zoveel beter op een Mac wordt weergegeven dan op een Windows computer. Ik zeg verbaasd, maar het was meer een verrassingseffect om te zien dat het er op een Mac toch allemaal vele malen mooier uitziet.
Windows houdt om de een of andere reden vast aan het weergeven van cijfers en letters in een puntjespatroon, terwijl Apple er altijd voor koos die puntjes weer te geven op een manier zodat het net lijkt of er geen puntjespatroon is. Ik vrees dat dit ingewikkeld overkomt...

Als je een Windows machine hebt, moet je maar eens goed naar de cijfers en letters kijken.
de meeste karakters lijken te bestaan uit een aantal vierkante blokjes. Voor de ouderen onder ons; heeft het veel weg van hetgeen een matrixprinter op papier zette.


in deze afbeelding (van Wikipedia) zie je wat het verschil is. Een Apple computer geeft altijd via de rechter manier weer, en Windows volgens de linker.
Voor de volledigheid zeg ik erbij dat het ook door een applicatie gestuurd kan worden, maar vaak wordt de weergave door het OS (Operating System) bepaald. Hierdoor kan het zijn dat het standaard font van Windows door programma X toch via anti-aliasing wordt weergegeven.



En tja... wat vindt je zelf het mooist?
Persoonlijk vind ik de 'grove' manier van weergeven verschrikkelijk lelijk en niet van deze tijd, maar wellicht is het een kwestie van smaak.


Nog een paar voorbeelden:
Screenprint van een Windows machine die de betreffende Wikipedia pagina over dit onderwerp weergeeft, en daar direct onder hoe de Mac dit doet.
Lijkt me niet moeilijk om de mooiste weergave te kiezen, of wel? NB beide screenprints zijn van de webbrowser Firefox.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4