vrijdag 22 februari 2008

Maximale hoeveelheid RAM

Ik heb mij onlangs laten vertellen, dat een 32 bits Windows systeem niet meer dan 2 GB aan RAM-geheugen kan gebruiken.
Dat is, standaard zou dat niet kunnen. Uiteraard zijn er technieken voor die het wel mogelijk maken, of software die je voor dat doel kan installeren.

Op het WEB is er (vind ik) veel verwarring over de beschikbaarheid van het geheugen onder Windows, de een zegt dit en de ander dat. Nu steeds meer mensen een geheugenuitbreiding kunnen betalen, wordt het aantal ervaringen meer. Wil je meer weten, Google op het onderwerp en ik raad je dan aan de site van MS als uitgangspunt te nemen, die zullen niet liegen over dergelijke dingen, mag ik hopen. Laat ik dit nog even stellen over die 2 GB limiet; het schijnt zo te zijn dat per applicatie de limiet 2 GB is. Heb je meer fysiek geheugen dan 2 GB geinstallerd, dan kan dat betreffende programma dat niet gebruiken, maar is het wel vrij voor andere programma's. Logisch? nou nee niet echt... bedoel, als je een zwaargewicht hebt draaien, zoals grafische programma's dan wil je die power dáárvoor beschikbaar hebben, toch?

Ik heb dit als gebruiker van Windows nooit geweten eigenlijk... en tja, niet echt een verlies, want had ik plannen voor meer dan 2 GB? Neuh....
Apple daarentegen gaat gewoon verder als het om gebruik van RAM-geheugen gaat. het gebruikt gewoon wat er beschikbaar is. En het installeerbare is per systeem gemaximaliseerd.
Bijv. een MacBook heeft een maximum van 2 GB, een iMac 4 GB, en een Mac Pro heeft meen ik geen limiet of het zou ergens bij de 32 GB!!!! moeten liggen.
Nu snap ik ook meteen waarom Apple zo in trek is bij de grafische industrie of individuele gebruiker die veel geheugen kan gebruiken: audioedit, videoedit, desktop publishing enzo.

Vandaag heb ik bij http://www.interngeheugen.com/ een upgrade van het RAM-geheugen van mijn Mac's besteld.
ik ga hiermee meteen naar het maximale te installeren per computer: voor mijn MacBook ga ik naar 2 GB, en mijn iMac wordt naar 4 GB opgewaardeerd.

Na wat research op het WEB kwam ik erachter dat er veel verschillen zijn in de vraagprijs voor hetzelfde soort (wel ander merk) memory module.
Kijk je op de officiële site van Apple, dan betaal je voor 2 GB (MacBook) € 400,- terwijl ik op de genoemde site dezelfde hoeveelheid geheugen heb besteld (merk Kingston ook geen kleine jongen) voor € 52,- Voor de 4 GB die in de iMac gaat betaalde ik €95,- terwijl de Apple Store € 950,- vraagt.. snap ik het verschil? Nee! absoluut niet! Waarom vraagt Apple voor een gelijkwaardig product zoveel meer?

Op het WEB vernam ik dat de zogenaamde zekerheid die Apple je biedt, nooit is aangetoond, of laat ik het anders zeggen. De modules die je elders kan kopen zijn niet per definitie beter of slechter, het enige verschil is het prijskaartje! Mijn ervaringen zal ik tzt uiteraard Bloggen.

22-01-2010 UPDATE
Tot op de dag van vandaag geen incidenten met betrekking tot het geheugen gehad. Punt bewezen? Lijkt me wel!

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4