donderdag 28 februari 2008

CTRL vs CMD toets

Okay. En nu iets totaal anders: de locatie van de sneltoets. (toetscombi's)


Welke computergebruiker is niet bekend met de knippen-kopieeren-plakken (cut-copy-paste) toetsen?
Volgens mij kent echt iedere computergebruiker de toetsen wel. Binnen de Windows OS zijn dat respectievelijk de combi's CTRL-X, CTRL-C & CTRL-V.


Als je met de Mac gaat werken zal je moeten wennen aan de locatie van de CTRL toets, of laat ik het anders zeggen; de CTRL toets heeft in de Mac OS een totaal andere functie dan je zou verwachten. Vreemd? Ja... in het begin wellicht, maar geloof me, als je aan de CMD toets gewend bent, zou je op je PC willen dat je die stomme ALT-toetsen in kon ruilen..
Inderdaad; de CMD-toets op het Mac toetsenbord zit op de plek waar de PC-versie de ALT-toets heeft, en heeft de functie van de CTRL-toets van de PC.







Elke Windows gebruiker kan je vertellen hoeveel last men heeft met de bediening van deze veelgebruikte toets-combi!
Als je het met een hand voor elkaar wil krijgen, en dat is toch het snelst, dan ben je genoodzaakt de pink en de wijsvinger te gebruiken voor copy-paste. En zelfs dan moet je voor het plakken flink in een spagaat!


CMD-V daarentegen is simpelweg een verademing! Gewoon met twee naast elkaar liggende vingers te bedienen, of in combi met de duim, (duim wijsvinger is mijn favoriet) Een heerlijke gewaarwording!




Hier een paar voorbeelden van Mac vs PC…



CRTL+V

ALT+F4 (sluiten venster)





George heeft duidelijk ervaring met PC's :-)


Nee dan het bedienen van de Mac;



CMD+V

CMD+W (sluiten venster)


Think different!


-

1 opmerking:

  1. Super bedankt voor deze blog! Die knoppen werden mij nu veel duidelijker! Ik heb er veel aan gehad!

    BeantwoordenVerwijderen

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4