zaterdag 1 maart 2008

Memory Upgrade

Vandaag naar het postkantoor geweest om het pakketje op te halen met daarin het bestelde geheugen voor mijn Macies. De postbode was al twee dagen eerder aan de deur geweest om het te bezorgen, maar ja... die gasten komen altijd als ik op mijn werk ben...

Anyway... Het geheugen is dus binnen en de tijd is gekomen voor de upgrade voor de MacBook & iMac naar respectievelijk 2 GB & 4 GB.

De MacBook was als eerste aan de beurt. Safty first: een polsbandje voor het ontladen van eventuele statische elektriciteit. Demontage van de batterij en het afdek beugeltje, waarbij het meteen opviel dat over de schroefjes is nagedacht; die blijven namelijk in de gaatjes hangen als ze los zijn; geen risico op vallende schroefjes dus! Smart thinking Apple!

De oude geheugen modules, zijn eenvoudig te verwijderen middels een hendeltje.
oude eruit, nieuwe erin, twee modules van 1 GB, waarbij je bij het het induwen toch wel wat kracht moet gebruiken. Voor een onderdeel dat je voorzichtig moet behandelen, geeft het toch wel even een ongemakkelijk gevoel. Kan weinig mis zeggen ze, dus, gewoon flink doordrukken tot ze niet verdergaan. Afdek beugeltje weer op zijn plaats schroeven, de batterij plaatsen en klaar is Kees!
Opstarten, en checken onder het Apple logootje of het geheugen herkend wordt, en jawel: succesvol geïnstalleerd.

Daarna was de iMac aan de beurt; andere methode van (de)monteren, echter net zo eenvoudig. Aan de onderkant van het scherm zit een toegangs klepje, die met slechts een schroefje vast zit, en inderdaad ook dit schroefje blijft netjes aan het klepje vastzitten. Ook hier plek voor twee modules, waarbij de een nog leeg was (fabrieks configuratie 1 GB). Je trekt, om de module te verwijderen aan een plastic lipje en voilà daar komt de module los. Ook hier is het indrukken van de nieuwe modules (2 x 2 GB) eenvoudig. Plastic lipjes terugduwen en het afdekplaatje weer monteren. Super eenvoudig!
Geen gedoe met friemelen in een computerkast zoals vroeger met mijn PC's; die modules zatten meestal op de meest onmogelijke plekken!

Ik heb Chris Pirillo geheugen modules in zijn Mac Pro zien installeren... 16 GB in totaal en ook dat ging zó eenvoudig! Klik op: YouTube en je kan het filmpje bekijken.

De iMac weer van de nodige snoeren voorzien, en opstarten maar! Het volledige geheugen wordt correct herkend, en ik merk direct dat alle applicaties stukken sneller starten. VMware met een virtual machine van Windows XP Pro start zelfs sneller op dan dat dit op een standalone PC gebeurt, of is dat een illusie? Sowieso hoeft een virtual machine niet langs BIOS schermen, dus ik denk echt dat het twee keer zo snel start. Hoe dan ook, XP loopt tevens stukken vloeiender dan toen ik er nog 1 GB in geïnstalleerd had zitten.

Update 22/3/2008: ik ben nu drie weken verder en het geheugen heeft me niet een keer in de steek gelaten. Het is dus een perfecte aanschaf gebleken!


Update 22/1/2010: Wat kan ik zeggen? Tot op de dag van vandaag, geen problemen! Perfect! Origineel geheugen schaf je slechts aan als je geld te veel hebt!

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4