donderdag 6 maart 2008

Applicaties die blijven lopen

Apple doet heel veel dingen anders, dan we gewend zijn. En dat gewennen zit em dan in het feit dat Windows de wereld van computergebruikers zo lang heeft overheerst, dat je 'Microsoft' gaat denken. Klinkt ietwat eng, maar het komt er doodeenvoudig op neer dat we verwachtingspatronen bij computergebruik zijn gaan ontwikkelen. Apple heeft sinds jaar en dag een slogan: "Think Different" en ik denk dat ze hiermee doelen op het doorbreken van die ingebakken verwachtingen. Of liever; overstijg die verwachtingen, laat je verrassen.


Een van de vele dingen waar ik wat raar naar zat te kijken toen ik met Apple in aanraking kwam, was het feit dat applicaties niet zoals ik verwachtte stopte als ik een venster sloot middels het sluitkruisje. Een venster is volgens Apple niets anders dan een uitingsvorm van de applicatie. Met andere woorden; middels vensters kan je met de applicatie werken, echter staan ze er volledig los van. Dat merkte ik ook aan de vensters die ik per applicatie open kon hebben. In de Windows omgeving hangen de vensters IN de applicatie, en kan je tussen de vensters schakelen middels een selectie die je in de menubalk maakt. Als je op e Mac een tweetal vensters binnen een applicatie open heb, dan staan ze beiden in beeld en kan je ze verschalen, verslepen en van de een naar de ander schakelen. Met name is dat handig omdat er simpel van venster naar venster gekopieerd kan worden, en misschien nog belangrijker; dat je beide vensters altijd ziet. In Windows moet je daar altijd een handeling voor uitvoeren; "vensters naast elkaar tonen" of een variant daarop.

Ik dwaal wat af van het onderwerp: de applicatie stopt in de Mac omgeving in principe nooit, ook als alle gebruikersvensters gesloten worden, blijft het programma lopen, in afwachting van een nieuwe opdracht. Windows gebruikers zullen al snel geneigd zijn (net als ik destijds) om het programma te willen beëindigen als ze er tijdelijk mee klaar zijn, dat is een van die verwachtingspatronen die je moet doorbreken! Een applicatie moet je pas stoppen als je het voor het systeem nodig acht, met andere woorden; als je merkt dat het systeem door teveel lopende applicaties, traag begint te worden. Juist ja... en dat gebeurt met een beperkt aantal lopende programma's gewoon niet!!! Tenzij je interne geheugen echt minimaal is. Er zijn uiteraard grenzen!

Sluit je bijvoorbeeld Acrobat Reader in Windows af middels het sluitkruisje rechts bovenin (ook vaak onbedoeld...#$%@^&), dan zal bij het dubbelklikken van een volgende PDF, de Reader opnieuw opstarten. Bij Mac staat de nieuw aangeklikte PDF meteen in je beeld, ook nu uiteraard weer in zijn eigen venster. Trouwens, ik kom er net achter dat ik Acrobat Reader niet eens op mijn Mac heb staan...! Dat komt doordat het besturingssysteem OSX standaard ondersteuning bied voor PDF, en dat perfect kan weergeven zonder externe software. Ik zal het bij wijze van test toch even downloaden en installeren.

Even weer op een zijspoor nu, maar het past wel bij het onderwerp denk ik; de saaie grijze achtergrond die Windows te allen tijde bij geopende applicaties toont, in combinatie met altijd min of meer beeldvullend openen van vensters, die ook weer grijze vlakke weergeven. Op de Mac bestaat die grijze achtergrond niet, de achtergrond die je na het opstarten van de applicatie ziet, is je bureaublad! Slechts aan de menubalk kan je zien dat het programma is gestart, en wacht op instructie van de gebruiker. In de Windows afbeelding zie je de muisgrijze achtergrond van de Reader, in de Mac-versie is het blauwe het bureaublad en daaronder een venster met een geopende PDF.




Vensters hebben daarnaast altijd het formaat waarin je ze als laatste op hebt geslagen. als een stuk tekst een bepaalde breedte heeft, maar niet zo breed als je scherm, dan verklein je het simpelweg, zodat je ruimte over heb voor andere vensters. in deze ruimte kan je natuurlijk ook vensters van andere applicaties hebben staan, waaruit je gegevens put, dingen kunt lezen, of stukken heen en weer kan kopiëren. Het ontbreken van dat grijze vlak is in het begin echt héél erg wennen, maar na een tijdje zou je willen dat je Windows PC ook op die manier werkte.

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4