maandag 10 maart 2008

USB-aansluiting op toetsenbord

Sinds jaar en dag, okay vanaf het moment dat USB een standaard werd dan... heeft Apple ervoor gezorgd dat een toetsenbord een of meer USB-aansluitingen heeft. Enne vóór het USB-tijdperk had het toetsenbord al een seriële aansluiting voor de muis.


Apple heeft hiermee destijds aangegeven dat men nadenkt bij het maken van computers. PC's hebben deze methode van aansluiten van USB-apparaten, waaronder uiteraard de muis, op een bepaald moment overgenomen, hoewel ik nog steeds zie dat toetsenborden deze mogelijkheid niet hebben. Bij mij op het werk bijvoorbeeld, zitten er op de toetsenborden mogelijkheiden om USB-apparaten aan te sluiten. Uiterst vreemd dat het nog steeds geen standaard is, immers hoeveel handiger is het om een muis op het toetsenbord aan te sluiten, dan aan de achterkant van de kast. Niet alleen scheelt het een stuk kabel, het werkt ook een stuk prettiger. Ik heb bij de PC's steeds last van de kabel die vanaf de muis ergens achter mijn bureau verdwijnt, en feitelijk loop ik steeds aan de kabel te trekken, die weer achter mijn bureau wegzakt. Met de aansluiting op het toetsenbord heb ik daar in het geheel geen last van. Het korte snoertje kronkelt losjes over mijn bureaublad.

Nu hoor ik een aantal lezers denken; Hé gast! "gebruik je geen draadloze muis dan?!" Ja daar heb je een punt, echter een draadloze muis heeft in mijn ervaring een behoorlijk aantal nadelen; er zitten altijd batterijen in, die je ofwel op kan laden middels een docksystem ofwel je moet ze om de zoveel tijd vervangen, al dan niet door opgeladen batterijen. Door de batterijen is de muis een stuk zwaarder, en dat is niet iets wat ik een positief kenmerk van een muis vind. btw. ik heb wel een draadloze muis voor mijn MacBook en Laptop dus weet echt waarover ik praat.
Voor een computer die op een vaste plaats staat heb ik de noodzaak voor het draadloze nooit echt begrepen. Het is in mijn optiek niet functioneel genoeg, hoewel het uiteraard wel een aantal snoertjes op het bureau scheelt... ach ieder zijn ding.

Andere toepassingen voor het aansluiten van USB-apparaten op het toetsenbord: USB-Flashdrives, USB-Lampjes, iPod, Digitale camera,enz...

Er zijn een paar apparaten die je er niet op aan kan sluiten, en dat zijn apparaten die meer stroom van de USB-aansluiting vragen, zoals externe harde schijven.
Als je een dergelijk apparaat aansluit en het kan om stroomtechnische reden niet functioneren, krijg je daar netjes een melding van op je scherm.





Enne... over een tijdje zijn er toetsenborden die via een lasertechniek werken en besturing op het scherm werkt dan middels handgebaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4