vrijdag 14 maart 2008

Installeren van applicaties

Vroeg of laat zal elke computergebruiker een bepaalde applicatie willen installeren. Binnen Windows was ik gewend aan installers, die talloze bestanden op je HDD (harde schijf) plaatsten. Of je startte een bestandje met de naam 'setup' op die min of meer hetzelfde deed.

Apple zou Apple niet zijn als ook dit weer op een andere, en betere, manier gebeurt. Soms is de methode ogenschijnlijk niet anders dan met Windows, en zit er ook een installer bij die je moet starten. Die methode laat ik even voor wat het is, omdat er niets bijzonders over te zeggen is...

In mijn voorbeeld wil ik een App. op mijn Mac zetten te weten: 'Unison'
Dit is trouwens een download client voor nieuwsgroepen, maar dat terzijde.
De download van internet bevatte slechts een bestand met de extensie DMG. Dit is een image bestand, die wanneer je erop dubbelklikt als een soort van externe schijf wordt gemount, zoals ISO's dat ook doen. Nu is het zo dat images mounten op een Windows machine niet standaard kan worden gedaan. Daar heb je een apart programma voor nodig zoals 'Daemon Tools'. Op de Mac kan je simpelweg op een DMG of ISO bestand dubbelklikken en de image wordt gemound.

Terug naar Unison, eenmaal gemound, opent er automatisch een finder venster van die 'imageschijf'. Er staat slechts een icoontje (okay icoon... want groot is ie wel...hahaha!) in dat venster...


Het enige wat je hoeft te doen, is dit icon oppakken en in de map 'programma's' laten vallen. Daarmee is het programma geïnstalleerd! In het begin geloof je niet eens dat het zo simpel kan zijn. Je dubbelklikt in ongeloof op het gekopieerde icon, en jawel... het programma start. Blijkbaar was het toch goed gegaan. Als je 'Windows' denkt ben je van mening dat je slechts een icon (afbeelding) zou hebben versleept.


Deinstalleren? Dat gaat ook heel simpel; je pakt het icon uit de programma map op en je deponeert het in de prullenbak. that's it...!!!!
Afgelopen week had ik een printer/scanner gekocht van HP. In principe hoefde ik hem met de Vista PC niet te gebruiken, maar ik wilde het toch ook daarop installeren, misschien was het om te willen weten of het 'kon'... Na het installeren startte ik Photosmart op, of althans dat was het plan, ik kreeg een melding dat de software niet meer werkte... WAT???! "wilt u online naar een oplossing zoeken?"
"Ja doe maar dan" dacht ik. Een oplossing vond hij echter niet... afijn, weten we ook weer dat Vista ook met deze hardware niet om kan gaan (whats new!?) Het zou ook een probleem van HP kunnen zijn trouwens, feit blijft dat het niet werkte! En dat zuigt!
Afijn, alles wat er bij de installatie op de HDD was gezet (en dat was best veel data) kon verwijderd worden. Iets van acht tot tien onderdelen in de softwarelijst van het configuratiescherm. Enne, die moest ik stuk voor stuk aanklikken, akkoord geven voor verwijderen, en akkoord voor het venster sluiten. Ik was er zeker 5 minuten mee bezig! Een klusje dat op de Mac niet langer duurt dan het oppakken van de HP-onderdelen en ze in de prullenbak laten vallen! 3 seconden?

Ik herinner mij het drama van het deinstalleren op mijn PC's: via het configuratiescherm heb je dan de optie naar het item 'software' te gaan. En dan komt vreemd punt 1: Windows blijkt niet echt te registreren wat er geïnstalleerd is... immers, ik krijg een 'even geduld AUB' schermpje


omdat er een lijst moet worden samengesteld (uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid geïnstalleerde applicaties) Ik moest vandaag op mijn notebook zelfs 70 seconden wachten... voor de lijst klaar was (100+ applicaties). De tweede poging koste al snel 15 seconden! Nu ik het zo zit te tikken, kan ik het bijna niet geloven dat s'werelds grootste OS iets dergelijks niet bij elke installatie weet op te slaan. Anyway... vreemd punt 2 is dat ik het regelmatig heb gehad dat ik software uit deze lijst niet eens kan deinstalleren, en ook vaak geen reden krijg waarom dat niet mogelijk is en welke oplossing er dan is. Ik zit zodoende met een programma opgescheept, tot ik het OS er opnieuw op zal zetten. Met een woord: knullig! Mogelijk dat Vista daarin verbeterd is, maar Vista laat ik voorlopig even voor wat het is, of liever gezegd: wat het niet is... :-)
En nu ik het er toch over heb, hoeveel gebruikers hebben niet weleens gedacht dat software direct van schijf verwijderd zou kunnen worden. Hup: de folder met het ongewenste programma de prullenmand in... Dat vind de softwarelijst niet leuk! Als je de vermelding van het weggegooide programma wil verwijderen, komt Windows met meldingen dat de deinstaller niet gevonden kan worden, en gevolg is dat het gewoon niet (soms wel trouwens) uit de softwarelijst te verwijderen is!.... Way to go Bill....

Op de Mac hoeven programma's trouwens ook helemaal niet in dezelfde map te blijven staan, verplaats ze naar waar je wilt, geen enkel probleem. Als je dat in Windows doet... bereidt je dan maar voor op het oplossen van mega-problemen. Nu ik erover nadenk weet ik niet eens zeker of het wel altijd problemen geeft, echter door het verleden getekend, liet ik het wel uit mijn hoofd om zoiets te doen.

Even testen dan maar: ...had ik niet moeten doen...!!!! :-(
Ik heb uit de map 'Program Files' van Windows de map met daarin Paintshop, verplaatst naar de map 'temp'. van daaruit opgestart: ik kreeg meer dan 20 foutmeldingen met daarin dat hij van alles niet kon vinden, en dat ik aan moest geven waar het onderdeel op schijf zou staan... uiteindelijk start Paintshop wel op en lijkt het gewoon te werken. "Okay ik weet genoeg", de map weer terug gezet naar de plek waar hij eerder stond, en even testen of hij het nog doet. dubbelklik... cruciale fout in programma; "wilt u een rapport naar Microsoft zenden?", uh... "laten we dat maar niet doen!". tweede keer geprobeerd; dezelfde fout.
Gelukkig heeft Windows zoiets als "systeem herstel" waarmee je het systeem naar een bepaalde dag terug kan zetten waarop het systeem (of programma) het nog wel goed deed. Aldus gedaan, en vervolgens geprobeerd of Paintshop weer goed startte. Gelukkig wel....pffff.... probleem opgelost, enne.... nooit meer twijfelen! Als je gevoel je zegt dat het niet kan, dan kan het niet.... hahahaha





Dit plaatje laat zien hoe fraai een gemounte diskimage eruit kan zien.
Let wel, dit is gewoon een folder op de diskimage!

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4