maandag 3 maart 2008

Nieuwe Harddisk: Maxtor OneTouch4

Een week geleden heb ik, tegen beter weten in, toch weer een externe harddisk aangeschaft. Ik zeg "tegen beter weten in" omdat ik nogal negatieve ervaringen met die dingen heb gehad.

Mijn eerste externe HD was van het merk Conceptronic (oktober 2005 - 160 GB € 101,-) Op zich leek het mij dat dit merk niet noodzakelijk beter of slechter was dan andere. Mijn ervaringen hebben de voorkeur toch iets gekleurd vrees ik. De voedingsadapter werd vanaf dag één erg warm, en dat heb ik nooit begrepen. Tot hij op een bepaalde dag in mei 2007 niet meer warm werd, en ja inderdaad; ook de HDD het niet meer deed. Omdat ik de hele schijf vol had staan met bestanden die ik niet verloren wilde laten gaan, had ik de HDD uit de behuizing gehaald en in een van mijn PC's geplaatst om de gegevens te kopiëren. Conceptronic geeft twee of drie jaar fabrieksgarantie, dus ik ermee naar de winkel. De HDD werd ingenomen en ik kreeg gewoon mijn geld terug!

Een paar weken later, blijkbaar wilde ik er een paar nachtjes over slapen, kocht ik een vervangende HDD wederom van Conceptronic, de garantiebepalingen vond ik immers wel okay. Conceptronic LAN HDD 250 GB € 149,-
Met deze HDD is via een UTP-kabel aan te sluiten, en daarnaast via USB. verder zat er een FTP-functie op. Leek allemaal erg leuk, waren het niet dat ik al direct uit de verpakking tegen problemen aanliep. Ik heb toen alles wat ik verzinnen kon, geprobeerd, maar niets verhielp mijn probleem.

Hij herkende de USB wel maar de UTP aansluiting niet ofzo. Uiteindelijk toch besloten terug naar de winkel te gaan, en het artikel om te ruilen. Dat was voor de winkel geen probleem. Eenmaal weer thuisgekomen, de HDD aangesloten, en deze deed alles meteen zoals het hoorde. Het andere exemplaar was blijkbaar echt defect uit de fabriek gerold!

Na een paar maanden plezier werd de schijf instabiel. Trouwens; in de Conceptronic zit een harde schijf van het merk Samsung, enne... die maken een zeer irritant bromgeluid! Ik had me dan ook voorgenomen erop te letten dat ik geen Samsung drives meer zou aanschaffen. De instabiel geworden schijf heb ik aan mijn neefje gegeven; die studeert ICT, dus wellicht kon hij er nog wat lol aan beleven. Ik had inderdaad weer terug naar de winkel gekund en op basis van garantie geld terug kunnen krijgen. Ik weet niet eens meer waarom ik dat niet deed...
Eind 2007 kocht ik een LaCie HDD 320 GB voor € 101,- (die dingen worden steeds goedkoper, en bevatten daarnaast ook steeds meer GB's!)
En wat denk je? zit er een Samsung harddisk in....grrrrr

Ik kocht een LaCie omdat ik hem voor de Mac wilde gebruiken en in mijn optiek waren Mac & LaCie min of meer op elkaar ingesteld. In Mac blaadjes zag ik vaak advertenties van LaCie, en dan is een conclusie toch snel getrokken? De bedoeling was dat deze schijf een backup-drive zou zijn voor OSX's TimeMachine. In het begin ging dat goed, echter op een bepaald moment herkende mijn MacBook de schijf niet meer... wat ik ook probeerde, niets hielp. Mijn PC's herkende hem trouwens vlekkeloos!

Daar ging mijn illusie dat Apple altijd beter is... hahahaha
In dit geval liet hij me toch in de kou staan. Ik heb diverse keren geprobeerd middels opnieuw formatteren enzo, maar het bleef een onstabiel gegeven. Deze schijf is daarom al snel tot PC backupschijf gebombardeerd.


Nu kom ik terug op de eerste zin van deze Blog: Ik heb dus wéér een externe HDD aangeschaft... een Maxtor OneTouch4 drive met 500 GB € 89,-
Ik had Chris Pirillo al eens een keer met deze HDD in zijn handen gezien, en dat was reden genoeg om wat vertrouwen te hebben.

Deze drive doet het dan ook perfect! En niet eens onbelangrijk; er zit een Maxtor schijf in! En die bromt dus niet, of in ieder geval niet irritant. Daarnaast is de vormgeving fraai!

Zou zo een Apple product kunnen zijn. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4