zondag 9 maart 2008

Verplaatsen van bestanden op de Mac

Waar ga ik beginnen?
Okay... een Mac gaat zeer alternatief (in de ogen van PC-gebruikers) om met bestanden op schijf. Dit alternatieve komt in de praktijk eigenlijk neer op zeer 'intuïtief'.

De locatie van een geopend bestand wordt door OSX gevolgd, en zelfs als de bestandsnaam door de gebruiker gewijzigd wordt, wordt dit waargenomen.

Stel je voor dat je een MP3-album aan het beluisteren bent, en je besluit de naam van het de map waarin de MP3's staan in je bestandsbeheer (Finder) te wijzigen. In Windows zou je een melding krijgen dat dit niet mogelijk is, omdat het bestand in gebruik is. Ik was daar zo aan gewend geraakt dat toen ik de Mac-methode voor het eerst zag het een behoorlijk wauw moment opleverde: ook als een bestand gebruikt wordt kan je de naam ervan aanpassen!!! In het geval van mijn voorbeeldje, kan je de naam van het afspelend MP3-tje wijzigen, en je hoort NIETS geen tikje, niets, hij speelt keurig verder. Ook als je een playlist hebt en je past de naam van het eerstvolgende af te spelen nummer in Finder aan... iTunes (in mijn geval) doet alsof er niets aan de hand is!!!

Je kan zelfs voor de grap de map in de prullenbak deponeren... het album gaat vrolijk verder met afspelen! LOL
In principe maakt het niets uit waarheen je het lopende bestand verplaatst, het OS blijft hem vinden. De Mac volgt simpelweg altijd wat je doet, en past de verwijzing automatisch, of na een interactief venster, aan. Klinkt ongelooflijk nietwaar?!


Er is slechts een restrictie: het geopende bestand mag niet naar een andere schijf verplaatst worden.




Nu ik het toch over bestandsnamen heb; elk teken op het toetsenbord kan je gebruiken binnen de bestandsnaam van Mac OS (dat is ook altijd zo geweest bij Apple OS bij mijn weten), dus ook de tekens die voor Windows-gebruikers verboden zijn, zoals het vraagteken mag je gebruiken. Feit is wel dat je tegen een probleem aanloopt als je bestanden met een Windows-PC uit gaat wisselen. Die worden dan nog wel 'gezien', maar de weergave in Windows verkenner is in een ogenschijnlijk willekeurige serie letters omgetoverd.


PC's kunnen vraagtekens niet in bestandsnamen hebben, omdat men waarschijnlijk nog immer onderliggend vastzit aan DOS, verbeter me als ik er naast zit, maar volgens mij is het zo dat het vraagteken een operator is/was in het besturingssysteem DOS uit een ver verleden. Is Windows daar nog steeds niet van los gekomen? Vreemd! Uiterst vreemd!

Windows-bestandsnamen mogen eveneens niet met een spatie beginnen. Ook de volgende tekens zijn taboe: aanhalingsteken ("), slash (/), backslash (\), punthaken (<>), asterisk (*), vraagteken (?), dubbele punt (:), pipe-teken (|).
Op je Mac... mag je bijna... alles gebruiken! Uit dit rijtje mag op de Mac alleen de dubbele punt (:) niet.

Wat je ook doet; let echter wel op het probleem wat ik al aangaf: Voor een platform-onafhankelijke compatibiliteit mogen deze 'bijzondere' tekens niet voorkomen in bestandsnamen.

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4