woensdag 12 maart 2008

Gemis: Cancel-Annuleren optie!



Het kan niet anders dan dat er ook wel het een en ander mis is met het besturingssysteem van Apple. Tussen alle innovatie zitten een aantal (in mijn ogen) tekortkomingen.

Het is mij, als Windows gebruiker, namelijk nooit duidelijk geworden waar de logica in zit dat de Mac negen van de tien keer geen mogelijkheid tot annuleren geeft.

Voorbeeld: je bent bepaalde dingen aan het instellen in 'voorkeuren' en je komt erachter dat je je hebt vergist. De oude instelling is inmiddels overschreven en vaak weet je niet meer wat die instelling precies was. 
Binnen Windows had ik dan op 'cancel' kunnen drukken en alles was weer bij het oude. Je hebt op de Mac vaak slechts de optie om terug te gaan naar de standaardinstellingen... terugzetten naar de 'vorige' instelling is er gewoonweg niet!




Uiterst vreemd. Zelfs in een Mac-app van een externe maker, de webbrowser: Firefox ontbreekt het cruciale knopje om foute instellingen te corrigeren!

Ik kan mij herinneren dat ik Karin, ergens eind vorige eeuw, vroeg hoe ik dat moest zien. Zij was dit als 'Mac-diehard' gewend, en stelde volgens mij dat je pas iets in de instelling moet veranderen als je het zeker weet. Daar zit wel iets in, maar we weten ook dat het genoeg computergebruikers zijn die impulsief iets willen doen, en die hebben dan vervolgens een probleem.

Een mogelijkheid van annuleren zou een hoop leed verzachten in mijn optiek.


Info voor niet Mac-gebruikers: het rode knopje linksboven is het sluitknopje, met daarnaast het venster minimaliseren knopje. Het grijze knopje daarnaast is normaal groen, als je het venster kan/mag maximaliseren. 

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4