donderdag 20 maart 2008

Mac's Snelle weergave / preview

Als er een ding is dat ik moet noemen als favoriet van OSX Leopard, dan is dat waarschijnlijk de snelle weergave optie (preview).
Toen ik deze functie voor het eerst zag, was het toch wel een wow momentje!

In Mac's Finder heb je een icoontje die je aan kunt klikken en dan krijg je een preview van het bestand dat op dat moment geselecteerd is. Een andere methode (en in mijn beleving handiger) is het indrukken van de spatiebalk! en als je deze nogmaals indrukt wordt 'preview' beëindigd.

De preview is echt enorm uitgebreid compatible met diverse bestandsformat's.
Laat ik de opvallendste even noemen, enne dat zijn er best veel... hahahha.

Een PDF is zonder externe reader met preview te lezen!
Een MP3 is met preview zonder externe player af te luisteren! En om het nog leuker te maken: als je in een serie van MP3's staat kan je eenvoudig middels de pijltjestoetsen omhoog of omlaag gaan om het vorige of volgende nummer te horen!
Dit door bestanden stappen werkt trouwens bij alle bestanden, niet alleen bij muziek. Dit is eveneens handig voor het snel door een serie foto's te lopen. Soms hebben foto's best wel een cryptische naam. Aangezien het snel weergegeven bestand geselecteerd blijft, kan je na het indrukken van de spatiebalk (preview beëindigen) de bestandsnaam direct wijzigen, wanneer gewenst. Dat is wel even iets anders dan al je foto's dubbel klikken voor je kan zien welke foto het werkelijk is. PC gebruikers zullen een argument noemen, dat je de icoon weergave in verkenner ook als grote weergave in kan stellen. Zeker in Vista is die optie goed te noemen, je kan de icoon echt groot 'opblazen'. Preview gaat echter verder dan alleen tonen van foto's, zoals ik al in mijn voorbeelden aangaf.
En wat denk je van het weergeven van een Excel 2003 bestand? Preview kan het!!! je kan door het rekenblad scrollen en verschillende bladtab's kiezen. Een Word 2003 document? Geen enkel probleem...
Een AVI- of ander filmbestand? Preview toont je de film. Ik denk wel eens; "waarom zou ik Quicktime openen als het ook op deze manier te zien is". Heb je HTML-bestanden in een folder staan, ook die kan je bekijken. Nee, je ziet niet de broncode; je krijgt het in een browser weergave te zien.

Microsoft heeft met Office 2007 een nieuw bestandsformat geïntroduceerd: 'docx' & 'xlsx' voor respectievelijk Word & Excel 2007.
Ik had van een collega vernomen dat dit nieuwe format niet door Office 2003 gelezen kon worden (tenzij downwards compatible opgeslagen), en trouwens ook niet standaard door Windows XP. Er zullen inmiddels vast readers voor zijn, feit blijft echter dat je met een standaard XP computer dergelijke bestanden niet gelezen krijgt!

En ik deed zojuist een test op mijn Vista machine... zelfs Microsofts paradepaardje VISTA, kan een 'docx' bestand niet lezen...!!!! ik krijg een optie om op internet te gaan zoeken naar een programma dat dit format aankan. En jawel, er bestaat zoiets als "Word Viewer 2007". Een 24 MB download. en tevens een "Excel Viewer 2007". En als je dan denkt dat je na installeren een docx kan lezen... neen, sorry, je krijgt een melding dat je een compatibility pack moet downloaden, omdat het bestand met een nieuwere versie van Word is gemaakt. Wederom een download van 27 MB... (ik ben benieuwd)... na twee downloads, installaties en meerdere minuten verder: dubbelklik ik op mijn test docx, en jawel hij wordt netjes weergegeven.

Op mijn Mac Leopard... worden zowel 'docx' als ook 'xlsx' bestanden gelezen in preview!!! Bizar!!!! Enne, als je het 'docx' bestand wilt openen, dan start de ingebouwde teksteditor van Mac op en viola... En Numbers (iWork '08) opent de 'xlsx' zonder problemen.

Met ander woorden: Apple kan beter met een product van Microsoft overweg dan Microsoft zelf! (uitroepteken nummer 21 in deze blog… als ik goed geteld heb) Het moet toch echt niet gekker worden…

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger
 
Wikipedia Affiliate Button UA-5298113-4